Po celém světě je vstup na veřejný trh Průmyslové a komerční banky Číny (PKBČ) oslavován jako největší primární emise akcií v historii. Německé společnosti jako například Allianz se pouštějí do obchodů se stále více solventními Číňany. Kritické hlasy však mluví o "čínské bublině" v bankovním odvětví, která by někomu mohla připomenout bublinu "nové ekonomiky[1]" v devadesátých letech. Čínské banky obecně trpí nevymahatelnými úvěry a ty by mohly zkazit oslavy investorům v Číně i všude ve světě.

Fakta hovoří za sebe, pokusíme-li se podtrhnout smysl veřejné nabídky akcií PKBČ. Tržní hodnota společnosti 22 miliard amerických dolarů, poptávka po akciích v oběhu převýšila nabídku 78x, hned první den po vypuštění nárůst o 14,6 procenta, 150 milionů soukromých klientů a 2,5 milionu obchodních zákazníků - to je víc než počet obyvatel Německa a Španělska dohromady.

Do té doby největší IPO (primární emise akcií) japonského telefonního poskytovatele NTTDoCoMo byla překonána o 4 miliardy dolarů. Ale až budoucnost ukáže, zda si hlavní investoři, mezi nimiž jsou americké společnosti Goldman Sachs a American Express a také německý Allianz, budou schopni udržet svůj "čich na peníze" z prvního dne také dlouhodobě.

Už teď lze říci, že to není jen zlato, co se blýská v čínském bankovnictví. V květnu 2006 Ernst & Young publikoval zprávu, kde uvádí, že čínské banky sedí na balíku 900 miliard USD tzv. Non-performing loans (NPL), tedy úvěrů, jež jsou vymahatelné jen obtížně, nebo vůbec. Pokud by se je vymáhat nepodařilo, úspěch podílů PKBČ na burze by se z dlouhodobého hlediska rozpustil.

Studie byla později stažena, avšak komentáře ve světovém tisku poukazovaly na to, že i Ernst & Young se zapojil do honby za akciemi PKBČ. Podle tiskové agentury "Stratfor" je dokonce známo, že Čína vyhrožovala společnosti Ernst & Young zrušením mandátu.

Oficiální zpráva Čínské lidové banky uvádí, že podíl NPL v Číně klesl z 31 na 8 procent za pět let od roku 2001 do 2006. Rakouský deník "Salzburger Nachrichten" to komentoval 2. srpna 2006: "Když přijde na nevymahatelnost úvěrů, čínská vláda hraje dost pečlivě připravené představení. (...) Ve skutečnosti je markantní úbytek NPL jen kosmetickou úpravou." Zmíněné úvěry byly jen rozkouskovány mezi mnoho menších věřitelů, kteří na oplátku získali úvěry od státu ve stejné výši.

Zůstává také záhadou, na co použije čínská vláda získaný kapitál. Když dáme dohromady privatizaci PKBČ (22 mld USD), Čínské banky (11 mld USD) a Čínské stavební banky (9 mld USD), dostaneme sumu 42 miliardy dolarů. Právě tolik obdržela čínská vláda za IPO v minulém roce.

Burzovní prospekty nesplňují západní standard

Množí se západní finančníci, kteří kritizují obsah a dostupnost burzovních prospektů. Přestože emise byla provázena velkými jmény jako Deutsche Bank a Merrill Lynch, prospekty nedosahovaly kritérií, jež jsou vyžadována na západních burzách.

To může znít znepokojivě, když se jedná o největší IPO v historii. Banka drží velkou část úspor čínských lidí a není to společnost "nové ekonomiky" z devadesátých let. V té době často stačilo dostatečně propagovat svůj podnikatelský záměr a webovou stránku a mohl jste zbohatnout na burze jako známá "globální High-Tech společnost v B2B[2] oblasti."

Když přijde na "čínský boom", mnoho pozorovatelů mluví o vznikající "čínské bublině" v bankovním sektoru. Pokud tato bublina praskne, přesně ty společnosti, které nedávno investovaly do IPO a teď si mnou ruce nad krátkodobým výdělkem, budou muset zaplatit účet. Navíc, další řada problémů by přišla s kolapsem jediné čínské banky - nemluvě o celém sektoru.


[1] - "Nová ekonomika" byl pojem hojně používaný ve finančním sektoru v devadesátých letech minulého století. Nejčastěji označuje prudký rozvoj nabídky i poptávky využitím moderních technologií a digitální komunikace. Tehdejší prognózy prudkého rozvoje ekonomiky v návaznosti na šíření internetu a obchodování přes internet vytvořily příznivé podmínky na světových burzách pro společnosti podnikající v této oblasti. Z dnešního pohledu byly tyto odhady poněkud nadhodnocené.

[2] - B2B "Business to business" - Pojem označující přímé obchodování firem digitální formou, nejčastěji přes internet.