blata blansko, cina kopiruje produkty, cinske padelky, čínské padelky, falesne produkty z ciny, čínské padělky,

Podnikatel Pavel Blata a prezident Václav Klaus, z Klausovy návštěvy ve společnosti Blata Blansko.
blata blansko, cina kopiruje produkty, cinske padelky, čínské padelky, falesne produkty z ciny, čínské padělky,

Takto se v Číně vyrábějí padělky minimotorek Blata. Jejich kvalita odpovídá ceně, je velmi nízká.

Fotogalerie: Čínské padělky minimotorek Blata

O plagiátorství čínských výrobců, honbě za dovezenými padělky i o setkání s čínským premiérem jsme hovořili s Lukášem Vašíčkem, managerem společnosti Blata Blansko.

Jak se Pavel Blata vlastně stal výrobcem minimotorek, tohoto neobvyklého sortimentu?

„Pan Blata byl v sedmdesátých letech motocyklovým závodníkem, byl úspěšným továrním jezdcem Povážských strojíren. Jeho snem bylo vyrábět automobily, ale protože taková výroba byla příliš složitá (výrobní prostory měl pouze ve své garáži), rozhodl se začít s motocyklem. I velké motocykly však byly pro začátek příliš, jeho zázemí ovšem stačilo na vývoj malého motocyklu - minibiku. První úspěch jeho výrobků se okamžitě promítnul do dalšího vývoje firmy. Několik vyrobených strojů prodal, na rozšíření výroby si půjčil od kamaráda. Vydělané peníze stále investoval, až se ozval obchodník z New Yorku, který měl zájem o jiný jeho výrobek, o motorovou koloběžku. Firma se svými produkty vyjížděla na veletrhy a výstavy a stále rostla. Rok 2003 byl nejproduktivnější, prodávali jsme téměř 20 000 výrobků za rok.”

Kdy se objevily první čínské napodobeniny Vašich výrobků?

„Právě na přelomu roku 2003 a 2004 se objevily první zprávy, že asijský výrobce nabízí plagiáty našich minimotorek. Očekávali jsme, že k tomu v budoucnu dojde, neměli jsme ale žádnou představu o tom, kdo a kdy s padělky přijde. Na trhu ve Spojených státech se objevil plagiát, který jsme si prohlédli a rozhodovali jsme se, jak budeme dále postupovat. Čínská minimotorka byla tak nekvalitní, že jsme v ní neviděli konkurenci. Nepostupovali jsme hned v počátku s dostatečnou razancí, což se z dnešního hlediska může jevit jako chyba. Ve velmi krátké době přišla na trh obrovská vlna padělků... něco takového jsme neočekávali. Jen na evropský trh Čína expedovala sto tisíc minimotorek měsíčně, čímž během relativně krátké doby zničila poptávku.”

Jaký nesly padělky společný rys s Vašimi stroji?

„Ve většině případů jde o detailní kopii vzhledu, tvaru rámu a plastů, prostě motocyklu jako celku, v některých případech také užití ochranných známek Blata a patentů.”

Jak jste se přílivu napodobenin bránili?

„Důkladným monitoringem prodejních kanálů a také výrobců přímo v Číně jsme zjistili, jak dlouho Číňanům trvá, než náš výrobek zkopírují. Vycházelo to v průměru na šest měsíců. Je to velmi krátká doba, ale my jsme věděli, že za tu dobu jsme schopni vyvinout nový minibike, případně inovovat současnou produktovou řadu. Strategie byla taková: ve chvíli, kdy se objeví napodobeniny našich výrobků, budou to napodobeniny již staré produktové řady. Začali jsme pracovat na motorové miničtyřkolce, kterou se nám opravdu během šesti měsíců podařilo vyvinout a připravit pro výrobu. V dubnu 2005 jsme jí uvedli na trh. Ze zkušenosti jsme očekávali, že máme půl roku na to, abychom čtyřkolek prodali co nejvíce. Plán předpokládal výrobu 10 000 kusů během šesti měsíců, na což byl připraven i takt výrobní linky.”

Vzápětí jste ovšem museli čelit novému problému...

„Kopírování nové čtyřkolky začalo již několik dní poté, co jsme jí uvedli na britský trh. Čínský výrobce začal prodej kopií inzerovat 14 dní po uvedení našeho výrobku na trh (ještě dříve, než ji měl připravenou ve výrobě), což je běžný způsob, jakým zkoumá poptávku. Za jeden jediný měsíc měli kopii vyrobenou.”

Jak je možné tak složitý výrobek tak rychle okopírovat?

„Z našeho šetření po Číně i od našich partnerů v jednotlivých zemích jsme zjistili, že čínští výrobci monitorují produkty, které uvádíme na evropský trh a ve chvíli, kdy je možné si zakoupit originál, ihned jej zakoupí a kurýrem ho zašlou do Číny. Zde okamžitě začíná proces kopírování. Už čtyři dny po uvedení na trh byl náš výrobek v čínské továrně, kde byl rozebrán a každý jeho díl byl prostorově oskenován. Výroba trvala měsíc, další měsíc zabrala doprava lodí do Evropy. Dva měsíce od nástupu naší miničtyřkolky dorazily na evropský trh čínské plagiáty.”

Příběh „maltského” kontejneru


Zachycení čínských padělků miničtyřkolek Blata na Maltě byl takřka filmový příběh. Z čínského zdroje se do rukou Blatových zaměstnanců dostala ideální informace: identifikační číslo kontejneru s padělky, který směřoval do německého Hamburku. Ačkoliv se zdálo, že zadržení takového kontejneru bude snadné, situace se zkomplikovala poté, co informace „prosákla“ zpět k čínskému výrobci. Ten nechal kontejner urychleně naložit na jinou loď a padělky nastoupily cestu zpátky do Číny.

Blata a jeho zaměstnanci se ale nevzdali. Zjistili si, že loď bude cestou zpátky stavět ještě na Maltě, což je poslední přístav v rámci Evropské unie, a tedy i poslední místo, kde bylo kontejner možné zajistit. Tato informace přišla v pátek odpoledne. V pondělí měl kontejner opustit maltské kotviště. Zástupce firmy proto neprodleně odletěl na Maltu. V době, kdy se hrálo o každou minutu, musel opatřit řadu složitých povolení, podat ve spolupráci s maltskou právní kanceláří žalobu, zajistit žádost k mimořádnému otevření soudní budovy, soudní příkaz k vylodění kontejneru z lodě, kotvící v bezcelním pásmu, zajistit doručení soudního příkazu kapitánovi lodi atd. Pokud by v inkriminovaném kontejneru plagiáty nebyly, firmě by hrozilo nebezpečí, že bude hradit ušlý zisk za zdržení tisíců kontejnerů, které loď vezla. Předběžný rentgen kontejneru, který pořídili celníci, byl „nečitelný” a nezbývalo, než ho otevřít. Čtyřkolky v něm byly! Všechny padělky byly vzápětí na základě soudního rozhodnutí zničeny. Když Blata Blansko podniklo ve věci další právní kroky, zjistilo se, že čínský subjekt zanikl v momentě, kdy dostal soudní obsílku od maltského soudu.

blata blansko, cina kopiruje produkty, cinske padelky, čínské padelky, falesne produkty z ciny, čínské padělky,

Padělky konečně odhaleny. „Maltský“ případ není zdaleka ojedinělý, v Itálii byly padělky odhaleny rovnou na výstavě motocyklových novinek, zadržení napodobenin proběhlo také v Británii, Nizozemí, Německu, Portugalsku a Slovensku.

blata blansko, cina kopiruje produkty, cinske padelky, čínské padelky, falesne produkty z ciny, čínské padělky,

Čtyřkolky z „maltského“ kontejneru čekají na zničení.


Co jste s tím dělali?

„Byli jsme nuceni upravit strategii, respektive zakomponovat do ní další prvky. Rozhodli jsme se pro zintenzivnění právních kroků. Chcete-li v jakémkoli státě uplatňovat svá práva určitého duševního vlastnictví, musíte mít svůj výrobek v dané zemi nějakým způsobem chráněn - patentován, vlastnit průmyslový nebo užitný vzor… apod. V Evropě registrace průmyslového vzoru (ochrana designu – vzhledu výrobku) trvá 2 - 3 měsíce, my jsme ovšem chtěli zastavit výrobu přímo u zdroje, a proto jsme zažádali o registraci také v Číně. Navštívili jsme v zemi deset velkých právních kanceláří, kde jsme se ujistili, že práva výrobce a majitele průmyslového vzoru lze skutečně v Číně efektivně bránit. Bohužel získání ochrany průmyslovým vzorem v Číně trvá nejméně jeden rok i více. A za tu dobu Číňané stihnou vyrobit a dodat na trh obrovské množství zboží. Tím trh prakticky zničí. Navštívili jsme dvanáct továren, kde se napodobeniny našich strojů vyrábějí. Jelikož jsme vystupovali jako zájemci o produkty, měli jsme možnost se přesvědčit, kde, v jakých podmínkách a v jakém množství se padělky našich strojů vyrábějí. Pořídili jsme také fotografie a zhruba pět hodin videozáznamu. Právní kroky jsme při návštěvě továren nemohli podniknout, jelikož jsme stále neměli v ruce příslušnou průmyslovou ochranu. Dnes už máme certifikát v ruce, trh je ale natolik poničen, že právní kroky v Číně by vzhledem k nákladům nepřinesly požadovaný efekt.”

Jaká je kvalita čínských napodobenin?

„Odpovídá ceně, je velmi nízká. Na minimotorkách se jezdí řada soutěží, je ale nepředstavitelné, že byste se závodů nebo mistrovství zúčastnili s čínskou motorkou. Na nízkou kvalitu padělků byla také upozorněna Evropská unie, když na nich došlo k vážným a dokonce i smrtelným úrazům. Těchto případů bylo v loňském roce tolik, že se jimi zabýval i eurokomisař Markos Kyprianou, zodpovědný v EU za zdraví a ochranu spotřebitelů. Nařídil prověrku všech výrobců, prodejců a distributorů minimotorek v EU a nekompromisní likvidaci všech nekvalitních-nebezpečných minimotorek. Čínští výrobci často padělají CE certifikáty - prohlášení o shodě, které garantuje soulad s technickými požadavky, kladenými na tento typ výrobků.”

Jaké kroky jste podnikli v Evropě?

„Začali jsme intenzivně spolupracovat se všemi státy Evropské unie, s celníky, s policií, s obchodními inspekcemi i právními kancelářemi. Mnohokrát jsme v různých zemích EU úspěšně zadrželi čínské napodobeniny, do dnešního dne se jedná o několik tisíc zadržených kusů. Případy zadržení jsme prezentovali také v médiích jako odstrašující informace pro ostatní dovozce a prodejce. Pokaždé jsme trvali na tom, aby bylo zboží okamžitě zničeno a následovalo jednání o náhradě škody.”

Pan Blata byl pozván na setkání s čínským premiérem, kde se problém plagiátů měl řešit...

„Jen za rok 2006 byla naše hospodářská ztráta z nerealizovaných prodejů vyčíslena na 200 milionů korun. Toto číslo vyšlo z kvalifikovaného výpočtu, zkušeností a statistik z prodejů, předcházejících nástupu padělků na trh. Když měl přijet čínský premiér Wen Ťia-pao, byli jsme přizváni k účasti na setkání s ním. Jako ostatní účastníci setkání s českými podnikateli jsme mu mohli položit otázku. Náš dotaz jsme formulovali v souladu s diplomatickými zvyklostmi a zcela nekonfliktně - byl v něm zdůrazněn zájem o vzájemnou spolupráci s Čínou, přitom jsme se však tázali, zda nám může čínská strana s problematikou napodobenin nějak pomoci. Hospodářská komora, která setkání připravovala, nás poté informovala, že náš dotaz neprošel do „užšího kola”. Mezi řádky jsme si přečetli, že byl prostě nepohodlný. Tehdejší premiér Jiří Paroubek před televizními kamerami přislíbil, že náš problém při rozhovorech s Wen Ťia-paem zmíní, nicméně podle našich informací se toto téma ani vzdáleně neotevřelo.”

Dostala se už Vaše firma ze situace, do které ji padělky přivedly?

„Naše strategie je dnes rozšířena o další kroky, jako je obohacení výrobkového portfolia o silniční motocykl, který je jednak určen jiné cílové skupině, jednak podléhá přísnějším technickým požadavkům a kontrolám při uvádění na evropský trh. Co se týče minibiků, tam se soustředíme na výrobky, u nichž hrají podstatnou roli vlastnosti produktu – tedy na závodní segment. Čínští plagiátoři sice dokáží okopírovat vzhled, nikoliv však vlastnosti výrobku. Chceme dosáhnout efektivnější a ekonomičtější výroby, tak, aby rozdíl výrobních nákladů v porovnání s asijskými výrobci nebyl tak dramatický. Pracujeme usilovně na tom, abychom znovu dosáhli růstu, jaký byl před příchodem plagiátů. Máme již nyní dostatek zkušeností, na základě kterých dokážeme v budoucnu předcházet situaci, do které nás plagiáty dostaly.”

Děkujeme za rozhovor.