Matt damon i napriek časovým preskokom vyzerá  v snímke rovnako ako pred dvadsiatimi rokmi.  Svojmu synovi je podľa výzoru skôr rovesníkom, a nie otcom a to je riadne fiasko. (c) Universal Pictures

Thriller / Dráma
Réžia: Robert De Niro, USA, 2006

(c) Morgan Creek Productions /Universal Pictures

Edward Wilson, člen tajnej organizácie Skull and Bones, je odhodlaný a rozvážny, hrdý na to, že je Američan. Tieto vlastnosti mu pomôžu odštartovať skvelú kariéru v novozaloženej spoločnosti CIA /Central Intelligence Agency/. Počas studenej vojny vzrastá nedôvera ku všetkému a ku všetkým v jeho okolí a tá neberie konca...

Edward Wilson verí v Ameriku

Wilsonova kariéra závratne stúpa počas 2. svetovej vojny, následnej studenej vojny a v priebehu invázie USA do Kuby v Zátoke sviní v roku 1961. Matt Damon je v stvárnení Wilsona výborný. Veľa toho nenarozpráva, poslušne a potichu slúži. Práve pôvodný názov filmu Dobrý pastier trefne charakterizuje našu hlavnú postavu, je výstižnejší než distribútorov preklad, pod ktorým ide do slovenských kín. Celý film sa sústredí na túto jednu postavu. Rozpráva o ochrane amerických hodnôt pred červenou hrozbou a o tom, aký má dopad Wilsonova kariéra v CIA na jeho osobný život. Ako tajný agent musí celý život voliť medzi svojou okúzľujúcou manželkou (Angelina Jolie) a lojalitou k CIA.

De Niro šetrí na maskéroch

Kauza CIA je v poradí tretí film Roberta De Nira (Príbeh z Bronxu, Kto z koho) v roli režiséra. V snímke odhaľuje pozadie vzniku CIA, ponúka nám film o pravde, klamstve a  ako s nimi isté osoby narábajú. De Niro zmieňuje viaceré historické udalosti, miestami popretkávané krátkymi zostrihmi dokumentárnych záberov, s dôrazom na detail a autentickosť. Dobovú atmosféru zachycuje bravúrne, má výbornú živú kameru - stojí za ňou Robert Richardson (JFK, Letec). DeNiro stavia na silu hereckých osobností. Okrem spomínaného Damona a Jolie obsadil aj Aleca Baldwina, Williama Hurta a z dôchodku stiahol starého parťáka Joa Pesciho. No máme tu ešte zopár ďalších tromfov: o scenár sa postaral Eric Roth (Forrest Gump) a producentom je veľký Francis Ford Coppola. Hudba je tiež na úrovni, no film samotný je divný, pridlhý a nudný. Snímka sa nikam zvlášť neponáhľa, stále čakám, že sa niečo stane, prešli dve aj trištvrte hodiny, ale nestane sa v podstate nič. Príbeh zmätene preskakuje, raz sem, raz tam, až má z toho divák šalát. De Niro niečo nakusne, ale nedopovie to a opäť preskočí niekam inam. Ďalšia podivná vec je, že Matt Damon i napriek časovým preskokom vyzerá v podstate rovnako ako pred dvadsiatimi rokmi. Svojmu synovi je podľa výzoru skôr rovesníkom, a nie otcom a to je riadne fiasko. No čo už, De Nirovi už asi neostalo nič pre maskérov potom, čo rozdelil honorár sebe a hereckým osobnostiam.

Film o CIA? Nie, film o ničom

Kauza CIA je niečo ako pokus o pôsobivú, štýlovú vec. Opticky štýlové, no nudné pozeraníčko bez obsahu. Film mal obrovské ambície porozprávať históriu vzniku a zákutia spravodajskej služby CIA, no dá sa povedať, že svoj potenciál nevyužil.