film, recenze, kung fu panda, Jack Black, bojova umeni
Kung-fu Panda (Kungfupanda.com)

Animovaný / Komedie / Akční / Rodinný

USA, 2008, 88 min
Režie: Mark Osborne, John Stevenson

Někdy si říkám, jak to, že jsou poslední dobou všechny dobré filmy kreslené? Zní to trochu nadneseně, jenže já už viděl Kung Fu Pandu!

Trochu praštěná historka ze staré Číny o hodném pandovi Po (Jack Black - Příběh Žraloka, Doba Ledová), nadšenému fanouškovi kung fu, a jeho cestě do světa skutečných bojovníků a sebepoznání.

Po má zdědit po taťkovi (což je husa !?), panu Pingovi (James Hong - Legenda o Mulan, Blade Runner), obchod s vařenými nudlemi, ale panda má v srdci velký sen stát se bojovníkem kung fu. Jenže jako velký líný medvěd nemá zrovna ony atletické dispozice. Když ovšem místní mistr bojových umění Oogway (Randall Duk Kim - Anna a král, Matrix Reloaded) rozhodne, že je třeba vybrat příštího Dračího bojovníka, aby ochránil jejich Údolí klidu před zlým sněžným leopardem Tai Lungem (Ian McShane - Zlatý kompas, Nemesis), dostane Poův nudný život nečekaný spád...

Natočit kreslený kung fu film v moderní počítačové animaci byl opravu zajímavý nápad, ale aby toho nebylo dost, Dream Works celé téma zpracovaly, jak jinak, jako komedii ve zvířecí říši. Proč mít tedy mistra tygřího stylu, když mistrem může být přímo tygřice? A proč by měl být hlavní hrdina štíhlý leopard, když to může být, kupříkladu... no třeba panda velká!

Panda je roztomilé, oblíbené zvířátko... (Kungfupanda.com)

Panda je roztomilé, oblíbené zvířátko. Přidejme k němu charakter postavy jako vypůjčený ze Zakázaného království (fanda kung fu... se stane...), pár vtipných narážek na jeho obezitu a neohrabanost, sklony k přejídání atp. - a máme v podstatě recept na úspěch.

Humor je většinou společenský, o vztazích, mindrácích - je o nás a všechny dialogy jsou tomu přizpůsobeny - jsou zkrátka současné, ale občas sem probleskne nějaká jakoby východní moudrost. To je výborné, protože se tak do filmu vnese celá ta čarovná atmosféra moudrých mistrů a duchovní cesty jejich učedníků. Typická zápletka „outsider trénuje, trénuje, trénuje, učitel mu něco naznačí, on to pochopí a nakonec převýší hlavního záporňáka“ je zkrátka starší než lidstvo samo. A právě proto nás vždycky dostane!

Animace je tradičně výborná. Snad jen mimika pandy mohla být trochu propracovanější, když pominu ostatní postavy, a některé Poovy grimasy se tak trochu podobaly Shrekovi. No, konec konců to dělají také jen lidé a rozhýbat tak bezelstné rysy, jako má panda, aby vyjádřily různé emoce, složité pocity... Nakonec nejlépe, řekl bych, vyšel z digitální dílny Mistr Shifu (Shifu je v čínštině uctivé oslovení mistra, učitele), tedy panda červená s hlasem Dustina Hoffmana (Rain Man, Říše hraček).

film, recenze, kung fu panda, bojova umeni, Shifu, Dustin Hoffman
Postavička Mistra Shifu byla zpracovaná opravdu mistrovsky. (Kungfupanda.com)

Co ovšem také stojí za zmínku, je velmi příjemná hudba. Ne úplně východní, ale zase ne tak úplně holywoodská. Vychutnejte si srdcetklivé Erhu (čínské housle), rozvážnou čínskou citeru - vůbec, poměr „východu“ a „západu“ je v tomhle filmu téměř dokonalý.

Nakonec, avšak v neposlední řadě, úspěch kreslených filmů závisí na skvělém dabingu a toho se zde určitě dočkáme. Vedle excelujícího Blacka a Hoffmana namluvil Mistra Opici Jackie Chan (Křižovatka smrti I-III, Zakázané království), roli Mistra Tygřice dostala Angelina Jolie (Lara Croft: Tomb Raider, Narušení) a zaujal mne jinak méně známý James Hong, který panu Pingovi propůjčil kouzelný americko-čínský přízvuk.

Kung Fu Panda je jeden z mála filmů, na které jsem se druhý den podíval znovu (no, možná jsem si chtěl jen osvěžit paměť kvůli psaní recenze...). Sám jsem býval nadšeným fanouškem Bruce Leeho apod. a věřím, že všichni fandové bojových umění, pokud je humor neurazí, se budou při tomhle animáku výborně bavit!

film, recenze, kung fu panda, bojova umeni, petka, Angelina Jolie, Jackie Chan, Luci Liu, Seth Rogen
„Pětka“ mistrů bojových umění - Tygřice, volavka, opice, kudlanka a had(ice). (Kungfupanda.com)
film, recenze, kung fu panda, bojova umeni, Shifu, Dustin Hoffman, Oogway, Randall Duk Kim