Star Wars: Klonove valky, Star Wars: The Clone Wars, recenze na film, animovane Hvezdne valky, recenzie-na-epoche

Star Wars: Klonové války. (www.starwars.com)

Animovaný/Dobrodružný/Sci-fi
USA/Singapur, 2008, 98 min.
Režie: Dave Filoni

A je to tady zase! Myslel jsem, že Hvězdné války už skončily, „před dávnými časy v předaleké galaxii“. Omyl! Stále přitahují dost pozemšťanů, aby se o nich vyplatilo udělat film. Tentokrát kreslený.

Udatní rytíři Jedi v něm znovu zápasí se smrtonosnými bojovníky „temné strany síly“ zatímco se nad nimi stahují mračna spletitých intrik. Děj je situován do období mezi hranými filmy Star Wars: Klony útočí a Star Wars: Pomsta Sitů. Generálové Obi-Wan Kenobi a Anakin Skywalker mají plné ruce, vedou republikovou armádu klonů do boje s droidy, kterým velí „separatisté“. Obi-Wan má diplomatický úkol, vyjednat dohodu mezi galaktickou republikou a mafiánskou rodinou mimozemských Huttů. Anakin mezitím přijme do učení Asuku, adeptku řádu Jedi. S její pomocí má osvobodit synka velkého šéfa Huttů, Rottu, jedině tak totiž bude dohoda možná.

Do všeho samozřejmě zasahuje proradný hrabě Dooku, vůdce separatistů, a jeho přisluhovačka Asajj Ventress, na něž dohlíží temné zraky hlavy zla, Dartha Sidiuse. Na straně dobra zase nechybí mocný Mace Windu a moudrý mistr Yoda.

Star Wars: Klonove valky, Star Wars: The Clone Wars, recenze na film, animovane Hvezdne valky, recenzie-na-epoche, Asuka, Asajj Ventress
Učednice řádu Jedi Asuka (zelený meč) a přisluhovačka temného řádu Sitů, Asajj Ventress. (www.starwars.com)

Mám-li byl upřímný, CGI animace je pěkná, ale až příliš stylizovaná. Jako bývalý fanda Star Wars jsem Obi-Wana jen stěží poznal. Díky poslední sérii Hvězdných válek již mistr Yoda či robůtek R2D2 animovaní byli, tedy nebyl problém je realisticky převést do jednoduššího grafického prostředí. Snaha tvůrců o „styl“ (na úkor realističnosti) mě ale rušila. Pohyby v šermířských soubojích byly úsečné a chyběl jim smysl pro detail a choreografii. Právě ladnost soubojů se světelnými meči - zápasu dobra a zla - v atmosféře všeobjímající Síly vesmíru mě přitom fascinovala, stejně jako, troufnu si tvrdit, celou generaci sci-fi a fantasy nadšenců.

Zkrátka: poutavá atmosféra Hvězdných válek v kreslené verzi značně utrpěla. Zaměření na diváky do deseti let si scénáristé zřejmě vyložili jako impulz ke snížení myšlenkové základny příběhu. Srozumitelnosti se ale dalo docílit i jinak, laskavým humorem apod. Klonové války se vydaly cestou povrchní zábavy a tvůrci nechali jejich postavy uvažovat přesně tak, jak uvažují povrchní lidé. Tím se snímek odřízl od hlubšího podtextu předchozích filmů a vyprchal z něj i pocit tajemství, který Star Wars dodával na přitažlivosti.

Zásadní informací je, že film je vlastně pilotní snímek chystaného seriálu o „válkách klonů“. To samozřejmě snižuje měřítko hodnocení. Bylo by asi finančně neúnosné zpracovat seriál v kvalitě celovečerních filmů od Pixaru či Dream Works. Porovnáme-li tyto Star Wars „omalovánky“ s televizními Pokémony a kreslenými seriály s grafickou úpravou leporela, bude seriál Star Wars: Clone Wars pro fandy George Lucase jistě zadostiučiněním.

Jako úvodní film seriálu jsou Star Wars: Klonové války relativně zdařilé. Uvést je do kin byl odvážný marketingový tah a tržby mnohonásobně převýšily celkem skromné náklady (8,5 mil. USD vs. téměř 60 mil USD). Na druhou stranu – fandové série očekávali víc. Dávám dvě hvězdičky z pěti pro návštěvníky kinosálů. Čtyři z pěti, mám-li známkovat pilotní díl seriálu.

Trailer k filmu