12, film, recenze, Dvanact rozhnevanych muzu remake, Nikita Michalkov
Dvanáct rozhněvaných mužů z Ruska zasedá k hlasování o vině či nevině čečenského chlapce. (Foto: Trite.ru)

Žánr: krimi/drama/thriller
Režie: Nikita Michalkov

Hrají: Sergej Makovjetskij, Sergej Garmaš, Alexej Petrenko, Jurij Stojanov, Sergej Gazarov, Nikita Michalkov, Michail Jefremov, Valentin Gaft, Alexej Gorbunov, Sergej Arcybašev, Viktor Veržbickij, Roman Madjanov

V roce 1957 natočil americký režisér Sidney Lumet film Dvanáct rozhněvaných mužů, ve kterém si zahráli například Henry Fonda nebo Jiří Voskovec. Děj tohoto filmového dramatu se celý odehrává v uzavřené síni, ve které se dvanáct porotců dohaduje o vině či nevině mladého muže obviněného z otcovraždy. Film byl v roce svého vzniku nominován na Cenu americké filmové akademie (Oscar). Pro nadčasové zpodobnění uspěchané civilizace, vynikající scénář a herecké výkony oslovuje i 56 let po své premiéře filmové diváky a tvůrce.

Nový pohled Nikity Michalkova

Dnes přichází režisér Nikita Michalkov se snímkem 12, remakem Lumetova filmového hitu. Michalkov zachovává ideu dvanácti porotců vynášejících ortel, tentokrát nad čečenským chlapcem - vrahem ruského důstojníka. Pomocí filmu se snaží divákovi přiblížit sociální situaci lidí současného Ruska. Do dramatu přidává nové postavy různých charakterů, ať už gogolovských či „putinovských“.

Jako porotci zasednou rasistický taxikář, nedůvěřivý čečenský lékař pracující v Rusku, váhavý televizní producent, který studoval na Harvardu, Žid, který přežil holocaust, vášnivý ruský muzikant, ředitel hřbitova a další pitoreskní postavy.

Co když soucit je víc než zákon?

Příběh se odehrává v prostorách školní tělocvičny, kde k připravenému stolu zasedne dvanáct porotců, aby společně rozhodli o osudu chlapce, který je obžalován z vraždy svého otčíma. První hlasování skončí jednoznačně -11x vinen. Pouze jediný z porotců si není rozsudkem jistý. Postupně způsobí, že i další členové poroty začnou pochybovat o vině obžalovaného.

Jediný hlas, který se postaví za odsouzeného, člověk, který je ochoten něco obětovat, aby projevil soucit a pomohl bližnímu v nouzi, odstartuje sérii osobních odhalení jednotlivých postav. Případ se začíná zaplétat a řada logických úvah a dedukcí obrací celý případ jiným směrem.

Životy porotců se nápaditě a nečekaně odhalují. Postupně tak vycházejí najevo hlubší důvody, proč jsou přesvědčeni o vině či nevině obžalovaného. Jejich osobní problémy, názory a zážitky mapují nejen psychologické pozadí hrdinů, ale dokonce i sociální rozvrstvení současného Ruska. Michalkov je mistrem neotřelých záběrů a dokáže mocně přitáhnout pozornost diváka na zpovědi hlavních postav. Dějové linie se volným tempem rozplétají, až dospějí k překvapivému konci.

Hledejme pravdu v nadpřirozené podstatě života

Filmové drama se snaží ukázat, že všechno je možné, že nadpřirozeno a vyšší principy jsou s námi stále přítomny, a že právě lidská dobrosrdečnost může způsobit reálnou změnu situace k lepšímu. Dílo odhaluje spletité vazby mezi dobrem a zlem. Někteří diváci při vystoupeních jednotlivých porotců radostně tleskali, natolik jsou zábavné, překvapivé a poučné!

Pokud jste viděli Dvanáct rozhněvaných mužů, bude se vám asi nové přepracování tohoto nestárnoucího námětu zdát poněkud komplikovanější. Z 96 minut originálu se remake protáhl na 156 minut. Čas, o který se příběh prodloužil, je zaplněn jak záběry z válkou zmítané Čečny, tak záběry z předchozího života obžalovaného chlapce. Ukazují komplikované vztahy lidí na pozadí čečenské tragédie a chaotické sociální prostředí současného Ruska. Rusko i Čečna nejsou schopni vypořádat se s křivdami a stíny minulosti a tak vřou emocemi současnosti.

Popili, pokouřili, popovídali

Snímek 12 byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film a na Zlatého lva na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. (Foto: Trite.ru)

Film rozhodně není kopií Dvanácti rozhněvaných mužů. Je to nové ztvárnění současného tématu za použití osvědčené detektivní zápletky. V podání Rusů se ovšem i původně intelektuální drama překlopí do formy, kterou výstižně popsal jeden z porotců: „Popili, pokouřili, popovídali a co...“ Jinými slovy: nikdo není schopen nic změnit, vše pokračuje dál ve starých kolejích. Rozhodování poroty o osudu lidského života budí dojem tradičního ruského večírku stráveného nad sklenicí vodky, což bylo zřejmě také jedním ze záměrů Nikity Michalkova.

Snímek byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film a na Zlatého lva na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Získal Cenu diváků na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Režisér Nikita Michalkov patří mezi špičky ruské kinematografie, diváky po celém světě oslovil filmovými díly jako jsou například Lazebník sibiřský nebo Unaveni sluncem.