Tropicka boure, Tropicka burka, Tropical Thunder, recenze na film, Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black
Plagát pravdivo vystihuje kvalitu filmu Tropická búrka. Slovenská premiéra: 25. septembra 2008.

Komédia/ Akčný film

USA 2008, 106 min
Réžia: Ben Stiller

Najžiarivejšie hollywoodske hviezdy sa zišli pri nakrúcaní najnákladnejšieho vojnového filmu všetkých čias, v ktorom Američania konečne vyhrajú vojnu vo Vietname.

Tugg Speedman (Ben Stiller) je klonom Brucea Willisa, chrlí kasové trháky, ale nie a nie dostať  Oscara. Jeho senzačné apokalyptické filmy už nikoho nezaujímajú, a preto dúfa, že mu Tropická búrka pomôže vrátiť sa na výslnie. Kirk Lazarus (Robert Downey Jr. – mohli sme ho vidieť v nedávnej snímke Iron Man) by mohol naopak cenami dláždiť chodník a s vierou vo vlastné schopnosti hľadá stále väčšie výzvy. Pre dôveryhodnosť svojich postáv je ochotný spraviť všetko. A tak posúva mantinely hereckej kariéry tým, že podstúpi operáciu - nechá sa z blonďavého Austrálčana prerobiť na Afroameričana. Treťou hviezdou do partie je komik Jeff Portnoy (Jack Black – vo filme Kung Fu Panda prepožičal svoj hlas huňatému hlavnému hrdinovi), ktorý by sa rád zbavil povesti fekálneho humoristu a venoval sa charakternému herectvu.

Zhýčkané hviezdy

Tropicka boure, Tropicka burka, Tropical Thunder, recenze na film, Ben Stiller
Ben Stiller pracoval na scenári vyše päť rokov (nie že by to bolo badať). „Inšpirovali ma hereckí kolegovia, ktorí absolvovali prípravu pred nejakým vojnovým filmom a sťažovali sa, že sa to nedalo prežiť. A tak som si predstavil, ako by im asi bolo pri skutočnom vojnovom konflikte. Vtedy sa zrodila Tropická búrka,“ hovorí režisér, scenárista a herec v jednej osobe.

Zásadným krokom ich kariéry mal byť vyššie zmienený vojnový veľkofilm, lenže počas nakrúcania sa niečo zadrhne – ich problémom je, že sú zahľadení do seba, majú pocit, že sú najlepší, takže ani nemajú vôľu niečo na sebe zlepšovať. Náklady stúpajú, atmosféra hustne a rozmaznané hviezdy sa nevedia vžiť do rolí vojakov v hlbinách vietnamskej džungle. Váhanie namyslených celebrít však stojí produkciu milióny a tá hodlá projekt zrušiť. Preto na podnet vojnového poradcu (Nick Nolte) vtiahne frustrovaný režisér hercov do útrob pralesa, aby z nich stvoril ozajstných chlapov. Žiaden z nich netuší, ako ich táto výprava zocelí. Behom cesty totiž narazia na domorodých bojovníkov, partizánsku organizáciu pestujúcu ópium, ktorá proti americkej invázii bojuje zubami-nechtami. A zatiaľ čo domorodci pália ostrými, nič netušiaci herci si myslia, že všetko je súčasťou nakrúcania a plánu diabolského režiséra...

Tropická búrka režírujúceho, hrajúceho a pod scenárom podpísaného Bena Stillera používa fóry, na ktoré by väčšina hollywoodskych štúdií nemala žalúdok. Podobne ako nedávny úlet Dajte si pozor na Zohana, aj tento film posúva hranice trúfalosti na plátne. Mihne sa v ňom aj zopár slávnych hercov, ktorí sa nechali dobrovoľne zosmiešniť, len aby boli pri tom. Napr. Tobey Maguire alebo Alicia Silverstone. Prekvapí aj Tom Cruise ako vulgárny, plešatý producent. Svojím zjavom pripomína snáď Homera Simpsona a keď zrovna netancuje hip-hop, tak skloňuje slovo “fuck”.

Protesty pred premiérou

Ako informovala agentúra Reuters, pred premiérou filmu v Los Angeles sa stretli asociácie duševne postihnutých ľudí a vyhlásili Stillerovej komédii národný bojkot za to, že ich údajne zosmiešňuje. Cítili sa dotknutí slovom „retard“, ktoré sa vo filme opakovane používa v súvislosti s postavou Jednoduchý Jack, stvárnenou Benom Stillerom. „Žiadame divákov, aby nešli na tento film a apelujeme na svedomie ľudí používajúcich pohŕdajúce slová na našu adresu,“ upozorňuje Peter Wheeler, hovorca Special Olympics, jednej z 22 skupín protestujúcich proti tejto satire.

Žiadne zmeny nebudú

Predstavitelia amerických asociácií postihnutých sa stretli aj s riaditeľmi štúdia a prezentovali im svoje požiadavky – od ospravedlnenia, úpravy filmu až po vytvorenie celonárodnej edukatívnej kampane na ich náklady. Producentské štúdio však nespravilo žiadne zmeny, potvrdil to Chip Sullivan, hovorca DreamWorks: „Mali sme produktívne diskusie s predstaviteľmi organizácií postihnutých a tešíme sa s nimi na bližšiu spoluprácu v budúcnosti, avšak žiadne zmeny ani zostrih vo filme nebudú... Tropická búrka je komédia prístupná od 18-ich rokov (v USA), satirizujúca Hollywood a všetky jeho výstrelky. Jej pointou je ukázať excentrické postavy v smiešnych situáciách. Film v žiadnom prípade nemá v úmysle zhadzovať alebo znevažovať handikapované skupiny alebo jednotlivcov, “  dodal.

Neúnavný Ben Stiller

Posledných desať rokov Stiller neustále na niečom pracuje. Ako herec je známy najmä z komédií Svokor je lotor alebo kasového trháku Noc v múzeu. Jeho režisérskym debutom bola snímka Bolestná realita a ďalej Cable Guy a Zoolander. Nápad natočiť Tropickú búrku dostal Ben Stiller v roku 1987 ešte ako herec v počiatkoch svojej kariéry vo Spielbergovom filme Ríša Slnka. Jeho hereckí kamaráti točili vtedy akčné filmy o Vietname a v rámci príprav na rolu jazdili na vojenské cvičenia, o ktorých rozprávali, že boli ako skutočná vojna. Stillerovi to prišlo smiešne, lebo so skutočným bojom to nemalo nič spoločné.

Obrovský kotol satiry

Tropicka boure, Tropicka burka, Tropical Thunder, recenze na film, Jack Black
Tropická búrka  parodizuje snáď všetky vojnové filmy typu Čata, Lovec jeleňov alebo Apokalypsa. Foto (c) Dreamworks/ Bontonfilm.

Tropická búrka je niečo ako film o robení filmu. Pod rúškom stupidity parodizuje snáď všetky vojnové filmy typu Čata, Lovec jeleňov alebo Apokalypsa. Robí si žarty aj z hercov, ktorí sa berú príliš vážne – jedna z postáv sa napr. volá Alpa Číno - multiplatinová hip-hop hviezda, ktorá zapredala svoje meno a tvár reklamám, sa rozhodne stať ozajstným hercom. Zbožňuje film Scarface a pomenuje sa podľa hlavného hrdinu Al Pacina. Na svoje meno je mimoriadne háklivý, každého, kto ho zle vysloví, neustále opravuje. Obrovský kotol satiry amerického šoubiznisu poukazuje aj na to, že herci a režiséri sú iba bábkami v rukách producentov. No vtipy sú z lacného kraja, človek sa občas na niektorej hláške alebo gagu zasmeje, ale inak je to primitivizmus maximálny. Dosť záleží, či máte radi Bena Stillera a jeho druh humoru, inak môže film unavovať. Na môj vkus bol príliš hlučný a hrubý, priznám sa, mal som problémy vydržať pri ňom až do konca.

Resumé

Vyzdvihnúť môžeme vhodne namiešaný soundtrack zostavený z piesní z konca 60-ych rokov reagujúcich na vietnamskú vojnu. Nakrúcanie prebiehalo na krásnom havajskom ostrove Kauai, kde sa točil aj Jurský park. Rozpočet 92 mil. dolárov nie je z najmenších, a tak výbuchy náloží a napalmu v džungli sú efektné a okázalé. Otázkou ostáva, kto je na to zvedavý, keď to už stokrát videl. Podstatou filmu je, že si robí srandu sám zo seba. Ukazuje, čo by sa asi stalo, keby sa hollywoodska produkcia dostala do skutočnej vojnovej klímy. Ben Stiller vzal realitu, v ktorej žije, pritiahol ju mierne za vlasy a urobil z nej nenáročnú komédiu. No vtipná bude asi len pre ľudí, čo videli všetky filmy, ktoré parodizuje, inak im hlášky a odkazy na ne nebudú veľa vravieť.

Zdroj: Bontonfilm, Reuters