Po svatbe, After the Wedding, recenze, film, Susanne Bier, Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen
Po svatbě. Zarytý Jákob (Mads Mikkelsen), v pozadí Helen (Sidse Babett Knudsen). (Foto: efterbrylluppet.dk.)

Žánr: drama
Země: Dánsko/Švédsko
Režie: Susane Bier

Film dánské režisérky Susanne Bier (Bratři, Spálené vzpomínky), nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film, se na plátna našich kin dostává s dvouletým zpožděním. Hlavní postavu filmu, Jákoba, hraje charismatický dánský herec Mads Mikkelsen, známý také jako Le Chiffre z bondovky Casino Royal. Jákob pracuje v indickém sirotčinci, který se potýká s finanční krizí. V Dánsku, v zemi, kterou kdysi opustil a v níž zanechal svou minulost, prý existuje multimilionář, který by mohl sirotčinec finančně zajistit. Jákob tedy odjíždí do své vlasti na obchodní schůzku. Ta se nečekaně prodlouží a Jákoba začne dohánět jeho minulost. Linie příběhu nabízí mnohé nečekané dějové zvraty. Sama zápletka zůstává dlouho skryta. Divákovi se postupně odhalují jen další a další tajemství.

Ne úplně spálené mosty

Film ukazuje, jak nezralost člověka a jeho charakteru, přináší neštěstí do mezilidských vztahů. Hlavní hrdina utíká ze svého života, protože ho nedokázal zvládnout a místo toho se oddal vytržení v alkoholu a drogách. Prchnul od svých problémů, od známých, zmizel z rodné země a zřeknul se vlastní minulosti. Usadil se daleko v Indii, aby pomáhal cizím lidem v cizí zemi, našel svoje lepší já a více dospěl. Za sebou zanechal mnohé, co začal a nezvládl ukočírovat. Osud ho dnes volá zpět, aby se završilo, co kdysi započal.

Pravda jako lék na složité životní situace

Image
Svatba je klíčový okamžik celého příběhu. Bod zlomu, ve kterém se věci začnou nečekaně komplikovat. (Foto: efterbrylluppet.dk.)

V příběhu se objevuje řada ponaučení, plynoucích z kontrastů chudoby a bohatství, života a smrti, lásky a bolesti. Napjaté situace často vyúsťují prozrazením pravdy - jak se říká, nejlepší je „vyložit karty na stůl.“ Je také vidět, jak bolestný a nepříjemný je život v iluzi, jak bezvýchodné je žití bez pravdivého, pevného bodu, od kterého by se člověk mohl odrazit. Film zanechává odkaz; vážit si každé chvíle svého života a nepromarnit drahocenný čas malichernostmi. Odevzdává také divákovi jednoduché sdělení: podívej se kolem sebe, na svoje blízké, rodinu a přátele a začni řešit a pomáhat především tam. Pomoc rozvojovým zemím je důležitá, ale doma někdy čekají neméně vážné problémy, na které bys měl zaměřit tvou pozornost.

Kamera odhaluje vnitřní charakteristiku postav

Po svatbe, After the Wedding, recenze, film, Susanne Bier, Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen
Napětí mezi postavami má svůj příliv a odliv. Hrdiny zmítají emoce, není jisté, zda pod tlakem situace vůbec naleznou cit k bližnímu a racionalitu. (Foto: efterbrylluppet.dk.)

Co rozhodně stojí za zmínku, je kamera kopírující vnitřní stavy postav. Pod dobrým režijním vedením (pomocí sugestivních záběrů a střihů) hledá a vystihuje podstatu psychických stavů a prožitků hrdinů filmů.

Je na divákovi, aby sám dedukoval a předvídal vývoj děje podle indicií, které mu příběh postupně nabízí. Postavy jsou zpravidla o něco napřed před divákem. Film má spád a po každém odhalení vyvstane opona dalšího mystéria. Tvůrci celou dobu udržují diváka v napětí a nejistotě. Nedá se říci, jestli Jákob a ostatní svá dilemata vzdají a nebo to všechno vydrží a zvládnou.

Díky výborným hercům působí snímek věrohodně, mnohé scény jsou velmi solidně zahrané a emocionálně silné. Filmu nedominuje existenciální nerozhodnost, není zasažen patosem ani ukončen happyendem. Po svatbě je krok směrem k jasnějšímu a realističtějšímu uměleckému výrazu. Proto ho hodnotím jako vysoce zajímavý.

Trailer na YouTube: