Žánr: Akční thriller
Režie: John Moore
Hudba: Marco Beltrami
Scénář: Beau Thorn
Hrají: Mark Wahlberg, Mila Kunis

Démoni manipulují z pozadí,  za ohlušujícího zvuku mávajících křídel si přilétají pro duše hříšníků...

V roce 2001 byla světu představena akční počítačová „doomovka“ Max Payne, v roce 2003 následovalo její pokračování Max Payne 2 - Pád Maxe Paynea. Kritici i fanoušci si pochvalovali choreografii a grafiku hry, která se [tehdy] jevila téměř jako hraný film. Herní prostředí bylo charakteristické svojí temnotou, ostrými scénami a zpomalenými přestřelkami. Hra vytvářela dojem obrazového románu s prvky žánru noir [1].

Videohra trvá dvanáct hodin, než se ji podaří dohrát až do konce, ovšem jejím obsahem je chození a neustálé střílení vytvořených „nepřátel“. Obsah filmu by tedy nemohl s tímto vystačit, a tak musel scénárista Thorne vzít jako základ příběh hlavní postavy Maxe Payna, který je v podstatě jakousi myšlenkou tématicky slučující průběh hry, a vytvořit ucelený, napínavý příběh, který zůstane do jisté míry věrný původní herní předloze. A jak je z filmu také poznat, dát počítačovým hráčům postavu Maxe Payna v živém hereckém provedení.

Max Payne, recenze na film, John Moore, Mark Wahlberg, film podle pocitacove hry s detektivni zapletkou
Max Payne a potemnělý zasněžený New York. (bontonfilm.cz)

Max Payne je policistou, který pracuje na vyšetřování případu série záhadných vražd, jejichž pozadí je pravděpodobně spojeno se smrtí jeho ženy a dítěte. Kulisou příběhu jsou jako v herní předloze potemnělé ulice New Yorku, města, které je rozkládáno zločinem a prodejem drog. Hlavní postava postupně odhaluje mocné skutečné i nadpřirozené síly, které jí zkřížily cestu, síly pokoušející se skrývat pravdu o pozadí věcí za událostí smrti jeho ženy a dcery. Zlosyni se pokusí Maxe Payna zastavit před tím, než odhalí šokující pozadí neuvěřitelných skutečností.

Jaký je filmový Max Payne

Pokud si odmyslíme akční složku filmu, kterou lze krátce popsat jako různé způsoby, kterými se Max Payne pokouší přežít a přemoci nebo usmrtit svoje nepřátele různými zbraněmi, které jsou k vidění v jeho herní předloze, zůstane k hodnocení asi 50 - 60% filmové metráže. Akční filmy jsou stále více bezduché, Max Payne se alespoň v prvních dvou čtvrtinách příběhu snaží o poměrně zajímavé rozvinutí detektivní zápletky.

Démon vytrhává jednoho z narkomanů z okna výškové budovy. (bontonfilm.cz)

Často si při filmu říkám, kdyby distributoři neprozradili kostru filmu hned při reklamních akcích než se začnou promítat, bylo by to daleko zábavnější. Mnohdy potom filmová zápletka ztrácí na síle a zajímavosti, protože už v podstatě víme, o co vlastně půjde.

Esencí a tajemnou částí celého filmu je nadpřirozená stránka světa, jakási oddělená dimenze, kterou popisuje například Carlos Castaneda ve své knize Oddělená skutečnost [2], jejíž motiv se objevuje také v trilogii The Matrix a psychologických analýzách Stanislava Grofa [3].

Max Payne pronásledovaný démonem. (bontonfilm.cz)

Hlavní postavou z onoho jiného světa a také činitelem celého příběhu je bytost zvaná Valkýra. Stopy jejího vlivu naznačují symboly, objevující se na různých místech, jako graffiti ve tvaru “V” nebo obrazy černých křídel. Valkýry jsou podle pověstí severské mytologie krásné, ale nebezpečné dívky, válečnice severského boha Ódina, které jezdí na okřídlených koních. V dobách míru obsluhují a rozptylují padlé válečníky ve Valhalle [4]. Valkýry vybírají na bojišti duše mrtvých válečníků, kteří hrdinně padli v boji. Jsou to ochranná božstva spojovaná s rostlinnou říší a také se smrtí.

Filmoví tvůrci ovšem transformovali krásné bohyně jezdící na okřídlených koních do okřídlených temných andělů, beroucích si svévolně životy lidí, kteří užívají podivnou a neznámou drogu, která se objevila v ulicích New Yorku. Každý, kdo bere tuto drogu, se ocitá ve vidění děsivých a temných stvoření, které usilují o jeho život. Autoři vzali úryvek z popisů severské mytologie, které uvádí, že ten, kdo zemře v posteli bez bolestí, půjde do pekla, a že pouze ti, kteří zemřou v boji bolestivou smrtí, se mohou vykoupit ze svých hříchů a vzestoupit do nebes. Tím také vysvětlují roli smrti chtivých temných andělů.

Pomineme-li zajímavý motiv severské Valkýry, kterou filmoví tvůrci zhyzdili do pokroucených pekelných stvůr, žijících ve světě ohně a utrpení, a zajímavě zpracovanou detektivní zápletku, zbývá pro náročnějšího diváka nicotná akční složka, která kopíruje náplň své akční předlohy v duchu: jdi, skákej, střílej a všechny postřílej.

Nesporné plus celému filmu přidal herecký výkon hlavního herce Marka Wahlberga a dobré herecké zvládnutí vedlejších rolí, které ztvárnili Chris Bridges, Beau Bridges a Chrise O’Donnell.

Více o filmu

Natáčení filmu začalo v Torontu v březnu 2008 a trvalo padesát dní. Výtvarným oříškem byla samozřejmě postava okřídleného démona, a protože se režisér Moore maximálně vyhýbá používání počítačové grafiky, je tato postava kombinací modelu hlavy a křídel a počítačové animace.

Kameraman Jonathan Sela a výtvarník Daniel T. Dorrance spolu s režisérem Moorem vytvořili temný svět Maxe Payna. Temné barvy scén, prostředí i kostýmů jsou charakteristické pro zmiňovaný žánr noir. Barevná škála je maximálně potlačena a sami tvůrci říkají, že ideálně by film natočili jako černobílý, tomu však dnešní diváci příliš nefandí, a proto se nakonec rozhodli raději natočit film v temném, ale barevném zpracování.

Filmové postavy

Max Payne a Mona Sax na stopě vraha. (bontonfilm.cz)

Pozorně sledujte symboly křídel Valkýry...

Volba představitele hlavní postavy Maxe Payna padla na Marka Wahlberga.  Wahlberg se údajně kromě mimořádné fyzické zdatnosti postavy soustředil i na její psychiku. Podle jeho slov pro ně Max Payne znamenal jednu z nejucelenějších postav, kterou kdy hrál. Kdysi měl Max skvělý život, ale když mu vzali ženu a dítě, stala se z něj vyhořelá schránka, jež ztratila veškerou víru, popisuje příběh hlavní postavy.

Parťačku Maxe Payna, Monu Sax, si v thrileru zahrála Mila Kunis. Obsazení Mily Kunis bylo překvapivé, neboť je známá hlavně svými komediálními rolemi (např. v nedávno uvedeném filmu Kopačky). Max Payne jí otevřel pro ni dosud uzavřené dveře akčního žánru.

Max Payne, recenze na film, John Moore, Mark Wahlberg, Olga Kurylenko, Amaury Nolasco, film podle pocitacove hry s detektivni zapletkou
Detektiv Max Payne, feťačka Natasha a šílený vojenský veterán Jack Lupin. (bontonfilm.cz)

Její filmová sestra Olga Kurylenko, jejíž postava Natasha se snaží vyplnit místo osudové ženy coby lehké, „svůdné“ feťačky, která se s Maxem seznámí na večírku, kam jej zavede jeho vyšetřování. Proplést se sítí nástrah, tajemství a nadpřirozena se Maxovi snaží pomoci bývalý policista a nyní šéf ochranky velké farmaceutické společnosti B.B. Hensley (Beau Bridges). Další, kdo vstoupí do příběhu, je agent vnitřních věcí Jim Bravura (hip-hopová hvězda Chris “Ludacris” Bridges). V roli šíleného Jacka Lupina, který působí v drogovém podsvětí, předvede svoji temnou stranu Amaury Nolasco. Poslední hvězdou je Chris O’Donnell, který ztvární Jacka Colvina, pracovníka farmaceutické firmy, nervózního pěšáka, který se zapletl do vysoké hry, která mu již přerůstá přes hlavu.

Režie z rukou Johna Moora

Kvůli režii oslovilo filmové studio Johna Moora [5], pověstného svým netradičním vizuálním stylem. Moore se rozhodl použít subjektivní kameru, díky které si mají diváci připadat jako Max Payne, ale při shlédnutí filmu to nepůsobí nikterak výjimečně. Další zvláštností filmu má být použití speciálního kamerového systému Phantom, který dokáže zachytit charakteristické, velmi zpomalené scény, kterých však ve filmu nebylo mnoho. V podstatě šlo pouze o to, jak Max někam skočí a přitom několikrát vystřelí (což je skutečně vše) a to všechno je „zpomaleně“ - jak skvělé... kamera zachycuje tisíc záběrů za vteřinu.

Premiéra filmu je ohlášena na 30. října 2008

Režisér John Moore o svém filmu vtipkuje: „Není to minimální ani střední Payne, je to Max Payne.“ (bontonfilm.cz)

[1] Film noir (z francouzštiny černý film) poprvé použil francouzský kritik Nino Frank roku 1946. Film noir je filmový žánr obvykle spojovaný s neokázalým černobílým vzhledem, založeným na německé expresionistické kinematografii. Mnohé z příběhů a postav je odvozeno z detektivních románů, charakteristických svou cyničností a necitelností, které se objevily ve Spojených státech během hospodářské krize (zdroj wikipedia.cz).

[2] Carlos Castaneda – Oddělená skutečnost – kniha pojednávající o zkušenostech autora, které zažil a jichž byl svědkem v době, kdy se stal učedníkem indiánského šamana, žijícího v Mexiku. V knize popisuje zkušenosti s „oddělenou skutečností“,  tzv. jinou dimenzí existence, jinými světy.

[3] Stanislav Grof – český psycholog žijící a působící ve Spojených státech, president mezinárodního institutu pro výzkum psychdelických látek.

[4] Valhalla – bájné místo z onoho světa, kde odpočívají duše chrabrých bojovníků.

[5] John Moore je rodilý Ir. Režírování reklam mu díky jejich neobvyklému zpracování přineslo světové uznání. Krátce po uvedení reklamy SEGA na cenách MTV v roce 1999 mu studio Twentieth Century Fox nabídlo, aby pro ně natočil svůj debut Za nepřátelskou linií (úryvek z textu distributora).