Vévodkyně/ The Duchess (Bioscop.cz)

Žánr: drama, historický
Režie: Saul Dibb
Scénář: Jeffrey Hatcher, Anders Thomas Jensen, Saul Dibb
Hrají: Keira Knightleyová, Ralph Fiennes, Charlotte Ramplingová, Dominik Cooper

Film podle knihy Amandy Foremanové “Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru”.

Amanda Foremanová obdržela v roce 1997 za svoji knihu cenu za Nejlepší biografii. Ihned po publikaci knihy v roce 1998 koupila producentka Gaby Tanaová její filmová práva. Režii a scénář filmu svěřila Saulu Dibbovi (Bullet Boy, The Line of Beauty), který o filmu řekl: „Nechtěl jsem natočit film o jednom britském období, ale o jedné ženě, která je chycena v pasti událostí.(...) Chtěl jsem film natočit z pohledu Georgiany tak, jak to viděla ona.“

Film popisuje životní příběh vévodkyně z Devonshiru, která žila v Anglii na konci osmnáctého století. Sedmnáctiletá Georgiana Spencerová, mimochodem prapříbuzná lady Diany, se vdá za staršího muže, odměřeného vévodu z Devonshiru. Jejich vztah je však velmi chladný a vévoda, jeden z nejmocnějších lidí Anglie, je navíc také záletník, který se neostýchá spát s vlastními služkami, a častěji, než se svojí ženou, tráví čas se svými psy. Mladá hraběnka se ocitá ve švětě plném intrik, přetvářky a pokrytectví, který na jejím srdci zanechává hluboké jizvy. Život dokáže být velmi komplikovaný a žádá od ní mnohé oběti. Otázkou zůstává, zda se jí podaří všechny ty tvrdé zkoušky přestát a správně se s nimi vypořádat.

Do hlavní role se producentům podařilo získat herečku Keiru Knightleyovou (Piráti z Karibiku, Pýcha & Předsudek, Pokání). „Scénář byl opravdu zajímavý a měl velmi silnou ženskou hlavní roli, takže když vám někdo nabídne roli, jako je tato, tak jí většinou jen těžko odmítnete,“ říká herečka Knightleyová. Odměřeného vévodu z Devonshiru si zahrál Ralph Fiennes (Schindlerův seznam, Nepohodlný).

Pavučina vztahů

Asi nejabsurdnější situací je vztahový trojúhelník vytvořený s příchodem Bess Fosterové, která se nejprve stane přítelkyní vévodkyně a poté milenkou zvráceného Devonshira. (Bioscop.cz)
Zprava Vévoda z Devonshiru, Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru, Bess Fosterová, milenka vévody. (Bioscop.cz)

Film pohání a v podstatě největší měrou naplňují mezilidské a společenské vztahy, jejichž spletitost a napětí se zrcadlí v mistrně zahraných emocích a přesně vyměřené mimice hlavních postav. Uprostřed scény září herecké výkony Keiya Knightleyové, která dokázala postavu, jejíž největší výzvou je vydržet vypočítavé a chladné chování vévody z Devonshiru a nemyslitelné situace, do kterých jí život a vévoda manipulují, zahrát opravdu skvěle.

Pod vedením režiséra Saula Dibba vytvořili herci dokonale absurdní a bezvýchodné situace, ve kterých vévodkyni často zbývá jen jediný únikový východ, který je asi tak malý, jako klíčová dírka. Pokrytectví a přetvářka společnosti se nejvýrazněji projevují na společenských večírcích, kde postavy nadále korektně hrají svoje společenské role a dodržují vybranou etiketu nehledě na probíhající události v jejich osobním životě.

Asi nejabsurdnější situací je vztahový trojúhelník vytvořený příchodem Bess Fosterové (Hayley Atwellová) na scénu. Nejprve se stane přítelkyní vévodkyně a poté milenkou zvráceného Devonshira. Vévodkyni stíhá jedna velká zkouška za druhou, a tak si divák musí hned několikrát položit otázku, co se v takové situaci dáještě dělat. Georgiana však nesčetné těžkosti přetrpí a po všech strastech nakonec dokáže porozumět a odpustit i svým úhlavním nepřátelům a její vytrvalost nakonec rozmrazí i to nejchladnější srdce.

Nejedná se biografii vévodkyně z Devonshiru

Kniha Foremanové obsahuje celý životní příběh vévodkyně z Devonshiru, film si naproti tomu vytváří v příběhu pouze reálný základ. „Nakonec jsme skončili u toho, že jsme se zaměřili na období její svatby a času po ní,“ říká producentka Tanaová. Režisér Dibb ve filmu také využil svoje předchozí zkušenosti s natáčením filmu Bullet Boy. „V obou případech jde o tragédie, které zasahují mladé lidi v rozhodujícím období jejich života,“ říká Dibb.

Více o příběhu

Když Lady Spencerová (Charlotte Ramplingová) řekne své dceři, že se stane vévodkyní z Devonshiru, je mladá Georgiana nadšená, protože si myslí, že ji vévoda miluje. Po svatbě se ujímá své společenské role hostitelky a osoby udržující zábavu v politické straně Whigs, již podporuje její politikou znuděný manžel. Hlavní zástupce strany Charles Fox je ohromen jejím důvtipem a krásou. Manželství se ale pro Georgianu brzy stává zklamáním, a o poslední iluze přichází ve chvíli, kdy vévoda od Georgiany očekává, že se bude starat o jeho nelegitimní dceru po zemřelé služebné, která s nimi má bydlet.

„Nechtěli jsme, aby hned od počátku bylo jasné, že toto manželství nefunguje,“ říká Knightleyová. „V jejich vztahu nejde ani tak o to, že on je zlý a ona ta hodná, ale více o to, že jsou oba dva naprosto odlišné osobnosti, které si nerozumí. Ona dokáže být opravdu děsná a on zas neví, jak se k ní má chovat.

Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru, ztrápená životními strastmi. (Bioscop.cz)

Georgiana uniká od svého bolestného manželství do světa politiky, večírků, módy a hazardu, aby zapomněla na problémy a nalezla pro sebe svět, ve kterém by mohla být šťastná a sama sebou, a kde by jí lidé okolo ní měli rádi. Ačkoliv distributoři líčí život vévodkyně z Devonshiru jako plný milostných nemanželských vztahů a pletek, ve filmu je ovšem jejím jediným záletem nadějný mladý politik pan Chaerles Grey (Dominik Cooper). Jako jediný odhalí její tajemství, o kterém ani ona sama neví. Krásné šaty, politika, večírky a hazardování je jen cestou, na které hledá někoho, kdo by ji opravdu upřímně miloval.

Paralela Georgiany a Diany

Pozorný divák jistě objeví spojitosti mezi princeznou Dianou a vévodkyní Georgianou. Georgiana je totiž pra-příbuznou zanámé lady Di. Nejenže jsou ze stejného rodu, ale i jejich osud byl velmi podobný. Režisér Dibbs však říká: „Nesnažíme se ukázat příběh princezny Diany prostřednictvím Georgiany, ale bylo by asi naivní si myslet, že tyto dva příběhy nebudou srovnávány. Georgiana se narodila v rodě Spencerů, byla celebritou své doby, nacházela se v milostném trojúhelníku a vzala si muže, který byl velmi komplikovaný.“

„Georgiana byla pravděpodobně první celebritou tak, jak je vnímáme dnes. Jakmile se objevila na stránkách novin, tak byl okamžitě rozprodán celý náklad. Byla dokonce neustále sledována kresliči, jakousi obdobou paparazzi, a stala se také významnou módní ikonou,“ říká paní Tanaová a naznačuje tak další spojitosti.

Herečka Keira Knightleyová jako Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru. (Bioscop.cz)
Keira Knightleyová jako Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru. (Bioscop.cz)

Interiéry, exteriéry a kostýmy

Natáčelo se na podzim roku 2007 po dobu devíti týdnů na celkem třech místech: Devonshire, Chatsworth a Bath. Natáčení v překrásných anglických domech pomohlo i hercům, aby se dokázali přenést o několik století zpět do historie.

Největší výzvou bylo podle filmařů vytvoření dojmu Devonshire House, protože už dnes neexistuje. Interiéry se natáčely v Kedlestonu a Holkham Halls, exteriéry pak v Somerste House v Londýně. „Už na začátku jsme se rozhodli využít reálie a nevytvářet všechno ve studiu. Pro nás to samozřejmě znamenalo více práce, ale myslím, že ta námaha stála za to,“ říká režisér Dibbs.

Dobové kostýmy umně vytvořil Michael O´Connor, který svým dílem dodal celému filmu patřičnou noblesní atmosféru a společně s výtvarníkem Michaelem Carlinem také potřebné kouzlo osmnáctého století.

Herečka Keira Knightleyová (Georgiana, Vévodkyně z Devonshiru)

Ve svých 21 letech získala Keira Knightleyová nominace na Oscara a Zlatý Globus za roli ve filmu Pýcha a Předsudek, čímž potvrdila svoji pověst vycházející hvězdy. Za roli ve filmu Pokání pak získala nominace na Zlatý Globus a Bafta. Diváky poprvé zaujala ve filmu Blafuj jako Beckham a poté v trilogii Piráti z Karibiku po boku Orlanda Blooma. Také si zahrála ve filmech Král Artuš nebo Láska nebeská. Zanedlouho herečku uvidíme ve snímku Edge of Love.

Herec Ralph Fiennes (Vévoda z Devonshiru)

Ralph Fiennes jako Vévoda z Devonshiru. (Bioscop.cz)

Fiennes vystudoval Královskou akademii dramatického umění. V roce 1991 se objevil poprvé v televizi v Prime Suspect. Spolu s Juliette Binochiovou si zahrál v TV filmu A Dangerous Man: Lawrence After Arabia. Steven Spielberg ho poté obsadil do role nebezpečného nacisty ve filmu Schindlerův seznam. Z posledních let stojí za zmínku jeho propůjčení hlasu v kresleném filmu Wallace & Gromitt či jeho role ve filmu Nepohodlný nebo role v sáze Harry Potter.

Premiéra 26.02.2009, Dolby Digital/DTS, 110 min