Boris Kryštof na dvoře rekonstruované historické zástavby v pražských Hlubočepech, sídle Three Brothers. (Milan Kajínek/ Velká Epocha)
Boris Krištof na dvoře rekonstruované historické zástavby v pražských Hlubočepech, sídle Three Brothers. (Milan Kajínek/ Velká Epocha)

Boris Krištof je jedním ze zakladatelů společnosti Three Brothers, která se od roku 1991 věnuje filmové produkci, výrobě historických zbraní a brnění pro filmová natáčení a podobným aktivitám spojeným s filmovou branží.

Celý projekt původně vzešel z nadšení zakladatelů pro středověkou zbroj, zbraně, šerm a rytířská klání. Ještě o patnáct let dříve před založením Three Brothers společně vytvořili skupinu historického šermu zvanou Kadeti, se kterou vystupovali v rytířských bitkách, pro pobavení obecenstva při různých příležitostech. „Takové nejatraktivnější období, pro nás i pro diváky, o která jsme se zajímali, je středověk a doba tří mušketýrů. Pořádali jsme také historické trhy a nakonec jsme přešli až k filmové produkci," říká pan Krištof.

Jejich působnost se z rozličných slavností, festivalů a hradů v Čechách později přesunula i do zahraničí a celkem se jim podařilo uspořádat na tři tisíce vystoupení. Pro svá představení nutně potřebovali repliky historických zbraní a brnění, které si museli v mnoha případech začít vyrábět sami. „Jsem původně strojař a rozumím také kovařině a v tu dobu jsem pro naší skupinu různé zbraně, kordy a meče vyráběl. Poté už byl jenom krůček k tomu, aby si člověk pořídil dílny a dělal to profesionálně," vzpomíná Boris Krištof.

Jak se při výrobě takového brnění postupuje?

Existuje určité množství originálních historických zbraní, a když se o to člověk zajímá, tak jistě narazí na spoustu literatury, a to všechno může použít jako předlohu. Samozřejmě, že se ta brnění dnes nevyrábí tak, jak se dělala dřív. Původně si musel kovář plech pro výrobu brnění vytáhnout z kusu železa, dnes se použijí již hotové plechy, které musíte zohýbat a vykovat do výsledné podoby.

Výroba brnění v dílnách Three Brothers. (3bros.cz)
Výroba brnění v dílnách Three Brothers. (3bros.cz)

 

Zachovaly se v Čechách ještě nějaké hodnotné historické zbroje?

Je pravda, že mnoho originálů se nezachovalo a většina zbrojí, vystavovaných na hradech a zámcích, jsou repliky. Jak se změnil způsob válčení, byla zbroj postupně nepotřebná, a tak se překovala do něčeho jiného. Zachovaly se opravdu jen ty nejhodnotnější a nejkrásnější kousky.

Jaký materiál pro výrobu zbraní a brnění používáte?

Normálně se používá ocel, ale pro filmové účely používáme například speciální tvrzený dural, protože je to pro filmování daleko lehčí. Když točíte souboje pětkrát šestkrát za sebou, tak jste s ocelí pošesté pomalí. Dnes se pro filmy, ale používají také plasty. Když v Čechách točily Letopisy Narnie, byla většina věcí z plastu. Čepel zbraně byla kovová a to ostatní byly plasty, ale i tak se to nedá na první pohled rozpoznat. Problém je ovšem v tom, že plasty nejsou pro souboje moc vhodné, protože nejsou tak odolné a často prasknou.

Na jakých větších zahraničních projektech jste v poslední době spolupracovali?

Jak jsem zmiňoval, byly to Letopisy Narnie nebo třeba Příběh rytíře a Van Helsing. Pro Narnii jsme půjčili hlavně zdobené zbraně do velkého zlatého pokladu. Pro Příběh rytíře jsme půjčili kovové zbroje a vyrobili formy, ze kterých se vyráběly plastové zbroje, jež se následně potáhly platinou. Kaskadéři ve filmu při kláních s dřevci padali s koně a pro takové pády je samozřejmě plastová zbroj daleko bezpečnější. No a do Van Helsinga jsme půjčovali velké množství zbroje a vyráběli jsme i velký počet různých zbraní.

Foto z natáčení filmu Joan of Arc - režie Gabriela Wenglerová, Německo. (3bros.cz)
Foto z natáčení filmu Joan of Arc - režie Gabriela Wenglerová, Německo. Brnění a zbraně jsou od Three Brothers. (3bros.cz)

 

Jaké množství zbroje a zbraní máte momentálně na skladě?

Kdyby bylo potřeba, dokážeme obléknout tak sto rytířů. To znamená přilbu, pancíř, ramena, štít, meč a dýku pro každého rytíře.

Když se podíváme na zdobenou zbroj, jak se vlastně vytvářejí v kovu ty různé ornamenty?

Tak například některá zbroj je leptaná, a ostatní jsou tepané. Musíte vzor vytepat do rubu té zbroje a na líci potom ještě ty linie jemně upravit. Také se ke zdobení zbroje používají drahé kovy. Některá brnění jsou například zlacená. Používá se k tomu například listové zlato, které je vytepané do opravdu úzkého proužku, list se vloží mezi dvě kůže a tepe se dál, až z něj vznikne jenom jemný plátek. Když do něj fouknete, poletí vzduchem.

Z jaké doby jsou ta vaše brnění která nabízíte filmovým štábům?

Od rané gotiky po vrcholnou gotiku, to je takové hodně těžké tepané brnění, a dále například renesanční brnění, která jsou složitější, mají více lamel a jsou zdobená leptáním. V dalších obdobích se brnění stávala stále složitější, zdobenější a samozřejmě dražší.

Jaký bude váš další projekt?

V současnosti běží v kinech historická komedie Ať žijí rytíři!, pro kterou jsem napsal námět a Three Brothers do ní zapůjčili brnění a zbraně. Momentálně v Čechách probíhá natáčení Fausta, tam máme také nějakou menší zakázku, a výhledově se chystá natáčení filmu Lovci mamutů na motivy stejnojmenné knihy Eduarda Štorcha, které budou Three Brothers produkovat jako celovečerní film a pětidílný seriál.

Děkujeme za rozhovor

Malby zobrazující dobové účesy, navržené podle dochovaných sošek pro připravovaný film Lovci mamutů . (3bros.cz/Libor Balák)
Malby zobrazující dobové účesy, navržené podle dochovaných sošek pro připravovaný film Lovci mamutů . (3bros.cz/malíř - Libor Balák)