Ctihodný občan/ Law Abiding Citizen. (Hollywood Clasic Entertainment)

Žánr: thriller
Režie: F. Gary Gray
Scénář: Kurt Wimmer
Hrají: Gerald Butler, Jamie Foxx, Michael Gambon a další

„Ctihodný občan působí jako povinná četba pro soudní činitele, která jimi otřese hluboko v základech, ale příliš nekontrolovatelně používá násilí.“

Producent filmu Lucas Foster se spojil se scénáristou a režisérem Kurtem Wimmerem (Equilibrium, Ultraviolet) a dali dohromady vícevrstvý příběh, který se odehrává na pozadí psychologického thrileru. Hlavní myšlenkou filmu je střet soudního systému s realitou, konfrontace mezi zločinci a oběťmi a hledání hranice mezi spravedlností a pomstou. Režisér Gary Gray (Loupež po italsku, Buď v klidu) vytvořil od začátku tísnivou atmosféru - Gerald Butler a Jamie Foxx mu ji pomáhají udržet až do poslední chvíle. Zahloubat by se mohl Gray i v poklidnějším žánru, nicméně pro svoje zamyšlení použil poněkud tužší formu za hranicemi novodobého noiru[1].

První záběry začínají hrůznou předehrou celého dramatu. Gerald Butler, který je současně producentem tohoto titulu, ztvárnil ctihodného občana Clyda Sheltona, který je v noci ve svém vlastním domě přepaden dvěma násilníky. Po sérii úderů leží bezmocně svázaný a zraněný na podlaze svého bytu a je svědkem vraždy svojí ženy a malé dcerky. V tom přichází na scénu Jamie Foxx jako renomovaný advokát Nick Rice, který se pustí po stopě pachatelů, kteří jsou dopadeni a postaveni před soud.

Duševně zničený a otřesený Shelton doufá, že oba půjdou za mříže do cely smrti, ale soudní systém tlačí Rice do kouta. Soudkyně označí některé z hlavních důkazů za nepřípustné a celý případ nabere absurdní obrat. Jeden z vězňů musí být použit jako svědek a po dohodě dostane pouze pět let odnětí svobody, druhý jde do cely smrti. Shelton, který byl svědkem obou vražd, to chápe jako selhání systému, který po pěti letech propustí vraha jeho dcery na svobodu...

Jsi nervózní.. řeknu ti příběh o jednom římském císařovi. Jeden z jeho sluhů měl za úkol za ním chodit a do ucha mu šeptat - Jsi jenom člověk. Jsi jenom člověk. (Hollywood Clasic Entrertainment)
Jsi nervózní... řeknu ti příběh o jednom římském císařovi. Jeden z jeho sluhů měl za úkol za ním chodit a do ucha mu šeptat „Jsi jenom člověk. Jsi jenom člověk.“ (Hollywood Clasic Entrertainment)

Na vahách spravedlnosti

Shelton se stahuje do ústraní, studuje zákony a právní předpisy, vydělává kapitál a pod taktovkou Garyho Graye sestavuje plán, kterým nastaví zrcadlo celému soudnímu systému a otřese do základů pojetím zákona a spravedlnosti. Gray ale příliš neřeší Sheltonovu minulost a neptá se po příčinách zločinu. Není tedy jasné jaký život Shelton vedl, a proč se mu do života vmísila tak otřesná tragédie.

Ctihodný občan zahajuje soustavu útoků a jeho chladná racionalita a promyšlené výpady proti zástupcům spravedlnosti se začnou všem zařezávat hluboko pod kůži. Kolotoč událostí a kamera Jonathana Sela, navozují tísnivou a napjatou atmosféru, která donutí Rice i diváky, aby si začali pohrávat s vahami spravedlnosti, přemýšlet nad soudním systémem a přístupem k jednotlivým případům. Shelton je ale nepředvídatelný a pomalu posouvá Rice jako pěšáka po šachovnici.

Pokud jde o to co jsi udělal. Bez těch dvou vrahů bude určitě na světě lépe, ale teď jsi zase vrahem ty. (Hollywood Clasic Entrertainment)

Celý příběh je protkán nití morálního podtextu balancujícího na hraně otázek, které Shelton svým chováním vytváří a nutí každého přemýšlet: „Jednal jsem vždy podle zákona? Stál jsem na straně spravedlnosti? Udělal jsem všechno, co bylo v mých silách?“

Tvůrci předkládají film, který působí jako těžké a dobře namířené kladivo, jenž dopadá na nedostatky soudního systému, nemorálnost a nedostatečnou zodpovědnost některých soudců a propasti mezi skutečným životem a systémem, který v něm vytváří pocit nespravedlnosti. Ovšem jak jsem již zmínil snímek neřeší problém od jádra, nenabízí smíření a spíše vyvolává konflikt.

Hodnocení

Hlavní protagonisté a hudba Briana Tylera drží mrazivé napětí až do úplného konce. Ani scénář ani režisér Gary Gray se nezaměřili pouze na akční složku a nezůstali u výlučně psychologického thrileru. Příběh má více vrstev významů a pokouší se načrtnout hranice morálních hodnot a nakonec je skutečně schopen přiměti diváka, aby se bál a začal sám nad otázkami uvažovat.

Gerald Butler se svojí postavou začíná jako procítěný sympaťák, ale postupně se jeho charakter přehoupne na opačnou stranu váhy a změní se v nelítostného, racionálního netvora. Butler dobře sehrál Sheltonovu proměnu a změny jeho postojů, které se při vzpomínce na ztracenou rodinu mění ze vteřiny na vteřinu. Jeho mimika a výraz v kritických okamžicích umně odhaluje jinak hluboko ukrývanou duši ztrápeného a milujícího otce, který váhá nad správností toho, do čeho se pustil. Jamie Foxx se zase rozhodně vložil do role cílevědomého právníka a vytvořil Butlerovi důstojného protihráče. Vývoj jeho postavy a situace, kdy se bude muset podívat sám na sebe a svůj život, a přehodnotit svůj právní postup zvládl přesvědčivě.

Nebýt hlubšího podtextu, šlo by pouze o dobře zfilmovaný a promyšlený psychologický thriler s dosti krvavým a brutálním vývojem. Ale jako nástroj, kterým se pokouší filmaři donutit diváka k zamyšlení, i když poněkud naturální, jde o titul s neobyčejnou průrazností. Příběh Sheltona i Rice je vysoká škola pro každého soudce, právníka i ctihodného občana, která nabídne každému řadu podnětů k zamyšlení. Nicméně je třeba dát dobrý pozor na spodní proudy snímku, které jakoby nekontrolovatelně vyzývaly člověka, aby vzal spravedlnost do vlastních rukou. Zamyslet se sám nad sebou a položit si otázku, proč mne stihlo takové neštěstí v mém životě, je nesporně lepší přístup, než vzít spravedlnost do svých rukou a sám se stát vrahem.

Premiéra filmu 19. listopadu 2009, délka 108 min, mládeži nepřístupný.

Hodnocení filmu na ČSFD

Aktualizováno 13.10.2010

Kolik jsi už vzal životů. Co by řekla tvoje žena a dcera na to, co teď děláš? (…) Budu pokračovat, protože jste to stále ještě nepochopili. (Hollywood Clasic Entrertainment)
Kolik jsi už vzal životů. Co by řekla tvoje žena a dcera na to, co teď děláš? (Hollywood Clasic Entrertainment)
Státní návladní už neví kudy kam, Shelton obrací město vzhůru nohama. (Hollywood Clasic Entrertainment)

Spadla klec? (Hollywood Clasic Entrertainment)
[1] Film noir (z francouzštiny černý film) poprvé použil francouzský kritik Nino Frank roku 1946. Film noir je filmový žánr obvykle spojovaný s neokázalým černobílým vzhledem, založeným na německé expresionistické kinematografii. Mnohé z příběhů a postav je odvozeno z detektivních románů, charakteristických svou cyničností a necitelností, které se objevily ve Spojených státech během hospodářské krize (zdroj wikipedia.cz).