Entropia - výstava fotek Maroše Krivého (Foto: Maroš Krivý)
Entropia - výstava fotek Maroše Krivého (Foto: Maroš Krivý)

Brno 5. 3. 10 - V pondělí proběhla v Galerii Artistů v Brně vernisáž výstavy mladého slovenského fotografa Maroše Krivého s názvem Entropia. Zdánlivě banální fotografie dokumentují posuny vnímání okolního světa a nechávají se inspirovat slovy Roberta Smithsona o ‘zviditelnění entropie’. Smithson zkoumá nádobu, ve které je černý a bílý písek, a to, co se stane, když se vzájemně promísí.

Ačkoliv nenajdeme na výstavě Maroše Krivého žádný rozsypaný písek, přesto jeho inspirace symbolicky proplouvá jednotlivými obrazy a nechává diváka zamyslet se nad poetikou „obyčejných“ situací.

„Prostředí, ve kterém se denodenně pohybujeme, nevěnujeme zpravidla žádnou zvláštní pozornost, vše je obyčejné, fádní. Když se ale před námi taková všední situace najednou objeví na fotografii, v jiném kontextu a měřítku, zpozorníme. Nežřídka nám totiž podobné snímky odkryjí absurdní situace a propojení objektů, které vznikly postupnými lidskými zásahy do krajiny. Tu člověk něco přidal, tu něco ubral a postupem času tak vznikla vskutku bizarni propojeni objektů a prostoru, která však dnes chápeme jako naprosto přirozená," uvedl k výstavě kurátor galerie Evžen Sobek.

Entropia - výstava fotek Maroše Krivého (Foto: Maroš Krivý)
Entropia - výstava fotek Maroše Krivého (Foto: Maroš Krivý)

„Zajímavé je to, že Maroš se zabývá prostorem, ve kterém žijeme a kde jsme schopni akceptovat spoustu věcí, které bychom běžně považovali za velice nepřirozené a za esteticky nepřijatelné.“ doplnil Sobek.

Maroš Krivý, jehož Entropia byla vystavena již v japonské Osace, vidí svůj cyklus fotografií jako pozorný pohled na obyčejné situace.

„Ve své práci se snažím narušit rozdělení míst na důležité a nedůležité. Zaměřuji sa na obyčejnost každodenního prostoru. V mé fotografii mají všechny body stejný význam,“ okomentoval svou výstavu autor.

Jasné obrazy i schované detaily

Vypovídající hodnotu má na výstavě i samotné rozmístění fotek a jejich velikost. Menší formáty jsou podle autorových slov kompozičně čistější. Velké formáty naproti tomu skrývají komplexnější příběh a jemné detaily, kterých si návštěvník všímá až postupně „Na jedné fotce například pijí dva lidé zároveň pivo. Je to velmi malý detail a z dálky vypadají jako labutě. Právě takové detaily jsou pro mě důležité,“ doplnil Krivý.

Přijďte se obohatit o obyčejnost prostředí, ve kterém každodenně žijete. Výstava Entropia autora Maroše Krivého bude k vidění do 28. 3. 2010 v Galerii Artistů Salonu Daguerre.

Salon Daguerre, Slovákova 1, Brno. Otevřeno denně 16.00-01.00