Ředitel Apple Steve Jobs představil 27. ledna tohoto roku nový iPad při vystoupení na speciální akci firmy v Yerba Buena Center for the Arts v kalifornském San Franciscu. (screenshot/ youtube)
Ředitel Apple Steve Jobs představil 27. ledna tohoto roku nový iPad při vystoupení na speciální akci firmy v Yerba Buena Center for the Arts v kalifornském San Franciscu. (screenshot/ youtube)

Apple Inc. hodil rukavici společnosti Adobe Systems Inc. když 29. dubna ředitel Apple Steve Jobs ve svém rozsáhlém prohlášení otevřeně odmítnul webovou a video platformu Flash od firmy Adobe.

Hlava společnosti Apple viní multimediální platformu z nevhodnosti pro mobilní zařízení a „závažných technických nedostatků“, čímž zjevně zvýšil napětí mezi oběma výrobci.

„Flash byl vyvinut během éry PC pro stolní počítače a myši,“ prohlásil Jobs v otevřeném dopise na webových stránkách kalifornské firmy.

„Jenže v éře mobilů jde o zařízení s malým výkonem, dotykovým displejem a open Web standardy – všechno oblasti, kde je Flash pozadu,“ píše Jobs.

Adobe vrátilo útok v online interview svého ředitele Shantanu Narayena pro Wall Street Journal. Shantanu prohlásil, že oznámení společnosti Apple je „zastíracím manévrem“. Další reakce přišla včera ústy technického šéfa Adobe Kevina Lynche na Web 2.0 Expo v San Francisku, který krok Applu nazval „proti-internetu“ a přirovnal jej k  železničnímu průmyslu v 19. století, kdy různí výrobci používali kolejnice o různém rozchodu, což „nebylo dobré pro ten průmysl, pro ekonomiku USA či konkurenci“.

Projevy dvou úspěšných společností ze Silicon Valley přitáhly značnou pozornost. V momentě, kdy Apple vypustí aplikace na bázi Flash ze svých iPadů a iPhonů, programátoři k nim budou muset vytvořit alternativu. Jinými slovy, přestože se Flash používá ve zhruba 75 procentech online videí na současném trhu, hrozby Applu bezpochyby pozici firmy Adobe prověří.

„Konflikt mezi Applem a Adobe je velmi závažná věc,“ uvádí Chad Bartley, analytik z Pacific Crest Securities Inc. v rozhovoru pro agenturu Bloomberg, která Adobe zhodnotila jako „překonaný“. „Platforma a ekosystém Flash je zjevně pro Adobe a úspěch jeho obchodu s tvůrčími nástroji kritická,“ říká Bartley. V dubnu však Adobe vypustilo novou verzi nejvýnosnějšího produktu firmy, balíku Creative Suite, která Flash používá na tvorbu webového videa s cílem zvýšit interaktivitu webových stránek.

Jak informovaly stránky 9To5Mac, operační systém iPhonu měl v březnu čtyřiceti šesti procentní podíl na všech mobilních operačních systémech a 47 procenty se podílel na trhu všech smartphonů. Adobe, sídlící v San Jose v Californii, se může vývojářům zdát méně atraktivní. Od dubna zavedl Apple nová omezení, podle kterých programátoři pro jeho značkové výrobky musejí vyvíjet exklusivní software, tedy takový, který je určen výhradně jen pro ně.

Ironie této situace spočívá v tom, že Apple je často kritizován za uzavřená rozhraní svých zařízení a omezování uživatelů pouze na své výrobky. Jobs dal jasně najevo své agresivní stanovisko, když prohlásil: „Lavina mediálních společností, které nabízejí svůj obsah pro mobilní zařízení Apple, prokazuje, že Flash již není na sledování videí nebo prohlížení jakéhokoliv obsahu webových stránek potřeba. A 200 000 aplikací dostupných v App Store dokazuje, že desítky tisíc vývojářů nepotřebují Flash na tvorbu graficky bohatých aplikací, včetně her.“

Adobe uvádí, že jejich program Flash používá asi 98 procent osobních počítačů připojených na internet. Flash navíc funguje na více než 800 milionech mobilních telefonů vyrobených devatenácti z dvaceti předních výrobců – kromě  společnosti Apple.

V den zveřejnění Jobsova prohlášení spadly akcie kalifornské Adobe na elektronickém burzovním trhu Nasdaq o 1,4 procenta na hodnotu 34,96 dolarů, přičemž Apple zaznamenal růst svých akcií o 2,7 procenta na 268,64 dolarů.

Article in English