Uznávaná návrhářka Norma Kamali seděla ve vyprodaném jevišti divadla Davida H. Kocha v newyorském Lincoln Center na vystoupení Shen Yun Performing Arts, které se konalo 16. ledna. (se svolením NTD televizion)
Uznávaná návrhářka Norma Kamali seděla ve vyprodaném jevišti divadla Davida H. Kocha v newyorském Lincoln Center na vystoupení Shen Yun Performing Arts, které se konalo 16. ledna. (se svolením NTD televizion)
NEW YORK - „Kostýmy a šaty na mě hodně zapůsobily," řekla slavná návrhářka Norma Kamali poté, co se jí před očima vyměnilo přes čtyři sta ručně vyrobených kostýmů, v nichž se na pódiu předvedli tanečníci newyorského uměleckého souboru Shen Yun Performing Arts. Vyprodané nedělní představení v divadle Davida H. Kocha v Lincoln Center navštívila i Jill Spaldingová, spisovatelka a redaktorka legendárního módního časopisu Vogue. Obě ženy obdivovaly pestrobarevné šaty různých regionů Číny.

„Viděla jsem tady tu nejlepší ukázku toho, jak látky, oděv a rukávy dokážou zvýraznit pohyby a vyprávět příběh," poznamenala Kamali, která také navrhuje taneční kostýmy. Více popularity si ale získala svou kolekcí plavek, které se objevily na titulní stránce Cosmopolitanu, a designovým zpracováním padáků, jež jsou k vidění ve stálé expozici Vanity Fair v newyorském Metropolitním muzeu. Kostýmy z hedvábných látek, součást klasického čínského tanečního umění, jsou navržené tak, aby jejich plynoucí pohyb působil jako prodloužení pohybů tanečníka.

„Když se ty rukávy začaly pohybovat v rytmu tance a ladily s celou scénou, bylo to hodně působivé!" prohlásila Norma Kamali o dlouhých kaskádovitých rukávech, které se objevily v několika tancích Shen Yunu.

 

Video poskytla nezávislá televizní stanice NTD Television

Video je v anglickém jazyce

 

Spaldingová zase vyzdvihla jedinečnost kostýmů, které ve scéně s názvem Mandžuská elegance diváka přenesou na dvůr dynastie Qing.

„Bylo velmi zajímavé prohlédnout si mandžuskou módu," uvedla redaktorka. Během své kariéry, která zahrnovala psaní střídavě pro britskou, americkou a australskou verzi Vogue, Spaldingová také využívala své mediální postavení k tomu, aby přitáhla pozornost k tématům, na nichž měla sama osobní zájem.

Jill Spaldingová, která se nedávno vrátila z Šanghaje, řekla, že oceňuje hlavně způsob, jakým představení Shen Yun zobrazuje současnou situaci v Číně. Přestože většina tanečních scén ztvárňuje výjevy z čínských dějin, legend a tradic, několik z nich dává publiku nahlédnout do dnešní Číny, konkrétně situace, kdy jsou přívrženci tradičního duchovního hnutí Falun Dafa kvůli své víře perzekuovaní. Skrze umění se Shen Yun snaží o renesanci tradiční čínské kultury, kterou desítky let komunistické vlády téměř pohřbily.

Klasický čínský tanec propojuje umělce - povětšinou Číňany narozené na západě - s jejich vlastním kulturním dědictvím. Normu Kamali tato prastará forma tance a dovednost, s jakou ji profesionální tanečníci předvedli, přímo ohromila.

„Víte, tělesná schránka člověka má určitá omezení, ale to, jak se liší jednotlivé interpretace, je vážně úžasné," svěřila se nadšená návrhářka. „Čínské ztvárnění formy, tance a elegance, a toho, co lidské tělo dokáže, je velmi krásné."

Article in English