Urbee - vůz ze 3D tiskárny - otevírá investorům zcela nové možnosti. (screenshot/ YouTube)
Urbee - vůz ze 3D tiskárny - otevírá investorům zcela nové možnosti. (screenshot/ YouTube)
Jim Kor chtěl vytvořit perfektní auto. Tento sen se však posléze proměnil ve webovou senzaci, která by mohla otevřít dveře novým inovacím po celém světě.

Urbee se stal první prototypem vozidla, jehož exteriér byl kompletně vytvořen tzv. 3-D tiskárnou. Za vozem stojí společnost Kor Ecology. I přesto, že je tříkolový futuristický vůz teprve ve vývoji, měl by ujet až 100 km na necelých 1,2 litru benzínu. Kor založil společnost spolu s hrstkou podobně smýšlejících inženýrů a přátel, kteří dobrovolně věnují svůj čas něčemu, co by jednou mohlo prospět světu.

„Zaměřili jsme se raději na aspekty, jak ochránit přírodu a jezdit bez ropy, než abychom se hned ptali, kdo si vůz koupí," říká Blaine McFarlane, strojní inženýr Kor Ecologic. „Nesoustředili jsme se na marketing, ale na stoprocentní využití energie."

Odhlédneme-li od účinnosti paliv, bylo to právě průkopnictví v nové oblasti 3-D tisku, které k Urbee přilákalo pozornost davů. Veškeré části vozu byly vytvořeny pomocí obrovské 3-D tiskárny, která dokáže na základě trojrozměrných digitálních modelů vytvářet reálné objekty.

 

Video poskytla nezávislá televizní stanice NTD Television

 

URBEE: Digitální 3-D model vozu Urbee na silnici v digitálním prostředí. (Zapůjčil Kor Ecologic)
URBEE: Digitální 3-D model vozu Urbee na silnici v digitálním prostředí. (Zapůjčil Kor Ecologic)
Podle McFarlanea přitom tým zpočátku toto řešení nepovažoval za nějak průkopnické. Když se přemýšlelo, jak auto postavit, byla 3-D tiskárna pro danou situaci vlastně jediným řešením.

Jejich sponzor dostal keramický model vozu, naskenoval jej a poskytl týmu digitální 3D model. Avšak od počítačového modelu k hotovému prototypu stále zbývá pořádný kus cesty. To obvykle vyžaduje práci se sklolaminátem a spoustu zakázkových dílů, které je od podvozku po střechu nutno zajistit, a „to je obrovské množství práce, zejména pokud disponujete velmi malým rozpočtem", říká McFarlane.

Vyrobit 3-D tiskem hotové auto by asi nešlo, protože by to trvalo příliš dlouho, „ale u prototypu se to cenově rozhodně vyplatí, zejména pokud jde o čas, který by zabrala výroba vzorů, forem a ručně vyráběných dílů," řekl. „Tento proces je mnohem, mnohem rychlejší."

Nápad vyvstal z e-mailové komunikace mezi McFarlanem a Nino Caldarolaem, jenž se proslavil výrobou 3-D tištěného leteckého motoru na výroční konferenci o 3-D software a jeho možnostech - Autodesk University 2009.

„Od toho bodu se to začalo rozvíjet a začali jsme přemýšlet, že bychom karoserii mohli prostě vytisknout. A vlastně jsme u toho nakonec skončili," řekl McFarlane.

„Skutečnost, že stačí něco vytvořit na laptopu, pak odeslat soubory a dostat zpátky hotový vůz, je docela vzrušující," dodal.

Elektricko-ethanolový hybrid je jediný svého druhu. Ačkoli je ještě v procesu dokončování, disponuje organickým, dlouhým, zaobleným tvarem s velkým skleněným krytem zakrývajícím kapotu a střechu.

„Myslím, že když děláte design, který stojí na jednoduchých principech, vyjdou vám z toho tyhle organické tvary, které napodobují přírodu a pro lidi mohou být velice atraktivní," říká McFarlane, a dodává: „Celý design nestojí pouze na aerodynamice, ale i na všem ostatním, co souvisí s energií."

Podle McFarlaea tkví hlavní myšlenka Urbee v tom, že by měl spotřebovat jen udržitelné množství paliva - jen tolik, aby se dalo shromáždit a vypěstovat na obvyklém městském pozemku. Kdyby někdo umístil na garáži solární panely a na zahrádce pěstoval rostliny, aby z nich získával etanolové palivo, měl by mít dost energie na pohon Urbee.

Když máte 3-D model vozu, jde celý proces designování mnohem rychleji. Jelikož tým Kor Ecologic dělá do strojírenství, skvěle se vyzná v 3-D CAD modelování. Použitím různých typů softwaru jsou schopni podrobit vůz řadě digitálních testů, a tím jej před postavením maximálně vyladit.

„Doposud bylo potřeba pořídit auto a umístit jej do větrného tunelu - nebo vyrobit alespoň jeho model - z toho pohledu jsou tyhle nástroje prostě fenomenální," míní McFarlane. „Jakmile ho jednou postavíte, budete si v podstatě jen ověřovat, že vidíte to, co vám počítač předpověděl."

Pokud vše půjde dobře, mohlo by se Urbee objevit na trhu v příštích třech letech.

Article in English