
Urbee se stal první prototypem vozidla, jehož exteriér byl kompletně vytvořen tzv. 3-D tiskárnou. Za vozem stojí společnost Kor Ecology. I přesto, že je tříkolový futuristický vůz teprve ve vývoji, měl by ujet až 100 km na necelých 1,2 litru benzínu. Kor založil společnost spolu s hrstkou podobně smýšlejících inženýrů a přátel, kteří dobrovolně věnují svůj čas něčemu, co by jednou mohlo prospět světu.
„Zaměřili jsme se raději na aspekty, jak ochránit přírodu a jezdit bez ropy, než abychom se hned ptali, kdo si vůz koupí," říká Blaine McFarlane, strojní inženýr Kor Ecologic. „Nesoustředili jsme se na marketing, ale na stoprocentní využití energie."
Odhlédneme-li od účinnosti paliv, bylo to právě průkopnictví v nové oblasti 3-D tisku, které k Urbee přilákalo pozornost davů. Veškeré části vozu byly vytvořeny pomocí obrovské 3-D tiskárny, která dokáže na základě trojrozměrných digitálních modelů vytvářet reálné objekty.
Video poskytla nezávislá televizní stanice NTD Television

Jejich sponzor dostal keramický model vozu, naskenoval jej a poskytl týmu digitální 3D model. Avšak od počítačového modelu k hotovému prototypu stále zbývá pořádný kus cesty. To obvykle vyžaduje práci se sklolaminátem a spoustu zakázkových dílů, které je od podvozku po střechu nutno zajistit, a „to je obrovské množství práce, zejména pokud disponujete velmi malým rozpočtem", říká McFarlane.
Vyrobit 3-D tiskem hotové auto by asi nešlo, protože by to trvalo příliš dlouho, „ale u prototypu se to cenově rozhodně vyplatí, zejména pokud jde o čas, který by zabrala výroba vzorů, forem a ručně vyráběných dílů," řekl. „Tento proces je mnohem, mnohem rychlejší."
Nápad vyvstal z e-mailové komunikace mezi McFarlanem a Nino Caldarolaem, jenž se proslavil výrobou 3-D tištěného leteckého motoru na výroční konferenci o 3-D software a jeho možnostech - Autodesk University 2009.
„Od toho bodu se to začalo rozvíjet a začali jsme přemýšlet, že bychom karoserii mohli prostě vytisknout. A vlastně jsme u toho nakonec skončili," řekl McFarlane.
„Skutečnost, že stačí něco vytvořit na laptopu, pak odeslat soubory a dostat zpátky hotový vůz, je docela vzrušující," dodal.
Elektricko-ethanolový hybrid je jediný svého druhu. Ačkoli je ještě v procesu dokončování, disponuje organickým, dlouhým, zaobleným tvarem s velkým skleněným krytem zakrývajícím kapotu a střechu.
„Myslím, že když děláte design, který stojí na jednoduchých principech, vyjdou vám z toho tyhle organické tvary, které napodobují přírodu a pro lidi mohou být velice atraktivní," říká McFarlane, a dodává: „Celý design nestojí pouze na aerodynamice, ale i na všem ostatním, co souvisí s energií."
Podle McFarlaea tkví hlavní myšlenka Urbee v tom, že by měl spotřebovat jen udržitelné množství paliva - jen tolik, aby se dalo shromáždit a vypěstovat na obvyklém městském pozemku. Kdyby někdo umístil na garáži solární panely a na zahrádce pěstoval rostliny, aby z nich získával etanolové palivo, měl by mít dost energie na pohon Urbee.
Když máte 3-D model vozu, jde celý proces designování mnohem rychleji. Jelikož tým Kor Ecologic dělá do strojírenství, skvěle se vyzná v 3-D CAD modelování. Použitím různých typů softwaru jsou schopni podrobit vůz řadě digitálních testů, a tím jej před postavením maximálně vyladit.
„Doposud bylo potřeba pořídit auto a umístit jej do větrného tunelu - nebo vyrobit alespoň jeho model - z toho pohledu jsou tyhle nástroje prostě fenomenální," míní McFarlane. „Jakmile ho jednou postavíte, budete si v podstatě jen ověřovat, že vidíte to, co vám počítač předpověděl."
Pokud vše půjde dobře, mohlo by se Urbee objevit na trhu v příštích třech letech.