20120116_milkyway
Obrázek Mléčné dráhy tak, jak ji pozorovali Timothy Licquia a Jeffrey Newman (Brittany McDonald/McMaster University, Armin Rest/Space Telescope Science Institute, and Jeffrey Newman/University of Pittsburgh)

Astronomové z Pittsburské univerzity minulý týden oznámili dosud nejpřesnější určení barvy naší galaxie Mléčné dráhy – čistě bílá. Odborný asistent fakulty fyziky a astronomie Jeffrey Newman a postgraduální student Timothy Licquia použili k určení data ze systému Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Věří, že jejich objev poskytne představu o tom, jak je na tom Mléčná dráha v porovnání s jinými galaxiemi.

Zdálo by se, že zjistit „vesmírnou barvu" Mléčné dráhy není až tak složitý problém, ale jelikož je sluneční soustava Země umístěna uvnitř Mléčné dráhy, plyn a prach zabraňují v řádném pozorování galaxie a stanovení celkového obrazu.

Vědci za pomoci dat z SDSS identifikovali galaxie podobné Mléčné dráze co se týká celkového množství hvězd a rychlosti, jakou nové hvězdy vznikají. Obě tyto vlastnosti souvisí s jasností a barvou galaxií. K vyvození barvy Mléčné dráhy Newman a Licquia použili průměrnou barvu podobných galaxií.

Astronomové dělí většinu galaxií do dvou širších kategorií podle jejich barev: červené galaxie, které tvoří nové hvězdy jen zřídka, a modré galaxie, kde se hvězdy ještě rodí. Nová měření umisťují Mléčnou dráhu mezi tyto dvě skupiny.

small_United_Kingdom