Ve vzduchu se pohybuje letadlo, v němž na místě pilota nikdo nesedí

20121209 letadlo
Model Neuron technologie USAV je prezentován na stánkách francouzské Dassault Aviation. Fotografie byla pořízena v červnu 2010 v Eurosatory poblíž Paříže. (ERIC Piermont /AFP/Getty Images)

Na jihu Francie byly zahájeny testy prototypu nového letounu, který je vyvíjen v několika evropských zemích pod vedením francouzské společnosti Dassault Aviation. Jde o bezpilotní letoun Dassault nEUROn.

První let podle webu Aviationist absolvoval evropský útočný bezpilotní letoun Neuron již v sobotu 1. prosince 2012 ve Francii. Aviationist uvádí, že má vlastnosti kategorie stealth.

Vývoj prototypu probíhal pět let a kromě Francie se na něm podílely také Itálie, Švédsko, Španělsko, Švýcarsko a Řecko. Stroj, který byl viděn v Paříži, je však pouze technologickou demonstrací, ze které je možno odvodit typ určený pro operační nasazení.

V Itálii se bude ověřovat, nakolik je neviditelný pro radary a zda je schopen shazovat přesně naváděnou munici ze své pumovnice. Následně poputuje na švédskou střelnici Vidsel a nakonec do Perdasdefogu.

Stroj tvarem poněkud připomínající mořského rejnoka je dlouhý deset metrů, rozpětí křídel má dvanáct metrů a je poháněn motorem Rolls-Royce Turbomeca Adour. S váhou 5 tun je srovnatelný s francouzskými bojovými letouny Mirage 2000. Má schopnost nepozorovaně pronikat systémem sledovacích radarů a s přesností útočit municí i na nepatrné cíle.

V současnosti je Neuron prvním bezpilotním bojovým letounem vyvinutým v Evropě, který vzlétl do vzduchu. Nápadně se podobá americkému stroji X-47B společnosti Northrop Grumman, který už zkušebně vzletěl a připravuje se na testy k použití na letadlových lodích, a stroji Phantom Ray Boeingu, který jej vyvíjí na vlastní náklady. Podobný stroj Taranis vyvíjí rovněž britský koncern BAE Systems.

Předchůdci Neuronu byly experimentální francouzské stroje firmy Dassault AVE-D Petit Duc a AVE-C Moyen Duc, které vzlétly již roku 2000. Ve snaze snížit náklady na vývoj a stavbu se Dassault rozhodl přizvat další evropské výrobce. Z jejich spolupráce vyšel právě Neuron, ten se však do značné míry liší od původních záměrů Dassaultu.

Dessault měl v úmyslu vyvinout operačně použitelný dvoumotorový bezpilotní bombardér AVE Grand Duc s dlouhým doletem, který by byl schopen shazovat i nukleární zbraně. Výsledkem spolupráce všech firem se stal technologicky víceúčelový jednomotorový demonstrátor, který se proto nebude sériově vyrábět.

Testovací letový program je naplánován i na příští rok, a to jak ve Francii, tak i v Itálii a Švédsku.