Kdo je Lucidor? ptá se choreograf Youri Vàmos (*1946) ve svém baletu, kterému vtiskl režijní podobu. Je Lucidor mladíkem? Nebo je to žena převlečená za mladíka? A kdo je pak skutečná Lucile?
Režisér Youri Vàmos ve svém baletu nevypráví pouze děj příběhu, ale klade naléhavé otázky. Divadelní drama dcery, která splnila příkaz své matky, aby zachránila rodinu před bankrotem, bude poutavé pro každého návštěvníka, neboť si může každý význam tohoto zajímavého díla vyložit po svém.
Neprůzračnost bludné, úzkostné i úskočné pouti přivádějící Lucidora k osudovém okamžiku. Diváka znepokojuje právě těžce zodpověditelná otázka, kým vlastně je hlavní postava příběhu.
Příběh Lucidora pochází již z roku 1910, kdy jej napsal významný rakouský básník, dramatik, vypravěč a esejista Hugo von Hofmannsthal. Později napsal sám na motivy příběhu libreto pro operu Richarda Strausse Arabella. Opera měla premiéru v roce 1933.
Choreograf Youri Vàmos se příběhu chopil s veškerou svou soustředěností a skvěle ji převedl do baletního vyjádření. Příběhu nelehkého osudu dívky, kterou její matka přinutí, aby se vydávala za chlapce, vévodí vybraná hudba Alexandra Konstantinoviče Glazunova, ruského skladatele. Glazunov dodává baletu svrchovanou výrazovou originalitu s vrcholnými hudebními kvalitami, příslovečnou slovanskou melancholii s energií a chutí do života příznačnou pro moderní Evropu.
Balet Lucidor a Arabella měl českou premiéru 19. října 2012 v Janáčkově divadle v Brně.
Alexander Konstantinovič Glazunov (narozen 1865, Petrohrad – zemřel 1936, Paříž)
Byl předním ruským hudebním skladatelem v období romantismu, učitelem hudby a dirigentem. Narodil se v rodině dobře situovaného vydavatele, hudba jej přitahovala od dětství. Studoval u Rimského-Korsakova, oba skladatelé se stali přáteli.
Glazunov napsal osm úplných symfonií, houslový koncert, dva klavírní koncerty, sedm smyčcových kvartetů a o něco později saxofonový koncert. Nejlepší hudbu nalezneme v jeho slavných Ročních dobách a houslovém koncertě.
Během jeho života bylo pro Glazunova velmi těžké prorazit, neboť komponoval stále ve stínu P. I. Čajkovského. Tehdy byli ruští nacionalisté na vrcholu svých sil, a ačkoliv byl Glazunov velmi dobrým hudebníkem, nedokázal se nikdy vymanit z osobního stylu jako např. Rachmaninov. Přesto jeho symfonie náleží k úspěšným hudebním dílům.
Velkou zásluhu nesl i na dokončení několika hlavních děl od Alexandera Borodina, z toho je zřejmě nejznámější opera Kníže Igor.
Čtěte také:
Divadlo, balet: Šípková Růženka, baletní opus P. I. Čajkovského
Divadlo, balet: Don Quijote - rytíř smutné postavy
Divadlo: Shen Yun Performing Arts - Praha 2013
Divadlo, balet: Labutí jezero - nesmrtelný příběh o lásce prince Siegfrieda a něžné Odetty
Divadlo, balet: Giselle – romantický příběh podle Heinricha Heineho
Divadlo, balet: Louskáček - Vánoční příběh
IV. Mezinárodní baletní soutěž Praha 2012 - rozhovory, fotogalerie, videa