Čínská vláda financuje umělce vystupující v zahraničí. Jejich umělecká úroveň však není nejlepší. Zmínil se o tom i čínský poslanec, který nedávno tuto část „kulturního exportu“ kritizoval.
Možná ne zcela bez závisti řekl, že umělci podporovaní vládou nemohou v zahraničí držet krok ani na umělecké úrovni, ani v prestiži se souborem „Shen Yun Performing Arts", který založili čínští umělci žijící v zahraničí.
To, že se umělci z pevninské Číny v zahraničí netěší příliš velkému respektu, není rozhodně kvůli finančním těžkostem. Dle sdělení čínského vydání Epoch Times objasňoval nedávno poslanec Sü Pchej-tung na zasedání Politické konzultační konference čínského lidu, jak funguje export kultury z Číny.
Umělci jsou financováni vládou a jejich úkol spočívá jen v tom předvést svou show v ohlášených lokalitách v zahraničí. Později pak mohou své dojmy předávat v Číně. Sü si pak postěžoval, že nájem za světoznámý Zlatý sál Vídeňské filharmonie ve Vídni se v posledních letech zvýšil z 10 000 eur na 80 000 eur, a to jen kvůli poptávce uměleckých skupin z Číny. Podle Süovy výpovědi prý mohl ve Zlatém sále vystoupit dokonce i orchestr žáků základní školy.
Sü dále vysvětlil, že tyto machinace existují již delší dobu. Dovednost umělců je prý velmi rozdílná, takže se lidé v zahraničí mohou domnívat, že čínská kultura je schopná nabídnout jen takováto vystoupení.
O čem se již poslanec nezmínil, je fakt, že současní umělci z Číny nejsou schopni prezentovat tradiční čínskou kulturu, ať už je jejich technická úroveň sebelepší. Čínská vláda totiž nemá zájem na obnovení samotné podstaty tradiční kultury, která je zakořeněna v duchovních tradicích a v politických kampaních režimu byla systematicky likvidována.
Komunistická strana si kulturu přizpůsobí
Jak Komunistická strana Číny k tradiční kultuře přistupuje se dá vyložit na jejím ztvárnění Opičího krále v románu „Putování na západ“ z doby dynastie Ming. V tomto románu byl Opičí král jednoduše nadšen svými nadpřirozenými schopnostmi a odvážil se tropit zlo dokonce i v nebi. Buddha ho chytil, ale dal mu ještě šanci dělat dobro a stát se bohem, i přes jeho provinění.
Komunistická strana vyjmula z příběhu část s výtržnostmi Opičího krále a vytvořila z ní kreslený film pro děti. Opičí král byl přitom ztvárněn jako hrdinský bojovník, který v nebi zničí všechno, co se mu nelíbí. Tak byly děti vedeny k tomu, aby se identifikovaly s opičákem, který děsí bohy a rozbíjí nebeské poklady. Podobné scény charakterizují postoj komunistické strany, ateismus a myšlení konat cokoliv bez ohledu na následky.
Likvidace tradiční kultury dosáhla extrému za dob Velké kulturní revoluce. Byly zničeny nesčetné kulturní památky, posvátné chrámy zhanobeny a zbourány. Kreslený film o Opičím králi učí děti, že ničení je něco dobrého a „vměšování se“ Buddhy pak celou tu legraci ukončí. Morální poučení a víru, že dobro se odměňuje a zlo trestá z původního příběhu komunisté odňali, a s tím i tradiční myšlení a podstatu čínské kultury.
V dnešní Číně je vládnoucí stranou přepsána nejen historie, ale i tradiční příběhy. Vyjme se podstata příběhu a špatné či nemorální chování se často vydává za dobré. Proto je rozdíl mezi tradiční a současnou kulturou Číny tak obrovský.
Proč to však komunistická strana dělá? Skutečná čínská kultura má totiž velkou vnitřní sílu. Navzdory všem historickým zvratům její podstata zůstala nezměněna po 5 000 let. Ideologie komunistického režimu je s ní v přímém rozporu a navíc jde o ideologii importovanou. Komunistická strana například otevřeně propaguje krajní násilí, jak to dokládá známá fráze Mao Ce-tunga: „Politická moc vychází z hlavně pušky.“ Brutalita, která je v normální lidské společnosti odsuzována jako terorismus, tvoří základ mocenské praxe KS Číny. Takové myšlenky jsou v protikladu k tradiční čínské kultuře, která mimo jiné vyzdvihuje dobrotu a spravedlnost. Národ, který by se jako celek přikláněl k takovým morálním principům by bylo obtížnější manipulovat.
Shen Yun je renesancí čínské kultury
Shen Yun Performing Arts je umělecký soubor, který byl založen v roce 2006 v New Yorku a jeho cílem je přinést podstatu 5 000 let staré čínské kultury do moderního světa. Shen Yun tak činí s přímo magickým uměním svých choreografů a autentickými kostýmy i orchestrem, který zdařile sjednocuje západní a čínské hudební nástroje. Dodnes čínská komunistická strana nepřipustila, aby Shen Yun mohl vystoupit i v Číně.
Poslanec Sü Pchej-tung zřejmě navštívil představení Shen Yun v cizině, a zjevně na něj udělalo dojem. Podle zprávy čínského vydání Epoch Times Sü řekl: „Když to řeknu ze srdce, tak je ta show (Shen Yun) velmi přitažlivá. Umělecká skupina, kterou tvoří hlavně vystěhovalci druhé a třetí generace, je velmi dobře vyškolená."
Přeložila: Bohumila Chocholová
Čtěte také:
Vysílají čínské špehy, aby okopírovali soubor Shen Yun Performing Arts
Čínské úřady tlačí na umělce, aby se neúčastnili taneční soutěže NTD
Dobré ráno se Shen Yun - 5 000 let historie čínské kultury inspirované bohy
Shen Yun změnil „my tančíme“ na „my jsme tanec“, tvrdí umělecký kritik
Pražský radní poskytl záštitu představení Shen Yun
Evropský parlament v Bruselu přivítal umělecký soubor Shen Yun
Evropské turné Shen Yun 2013 začíná!
Princezna z Kentu zažila 'úchvatný večer s Shen Yun'
Shen Yun je nesmírně krásný, říká Cate Blanchettová
Produkční designér Avatara: Shen Yun je naprosto překrásný
Milan Uhde na představení Shen Yun: Je to velké umění
Herec C-3PO ze Star Wars cítí sílu Shen Yun
Prezident značky klavírů Steinway and Sons se naladil na vlnu Shen Yun