Voliči v americkém státě Washington 5. listopadu rozhodnou, zda se zde jako v prvním státě USA bude od výrobců a prodejců vyžadovat povinné označování geneticky upravených surovin. Teprve nedávno vyšlo na veřejnost, které velké potravinářské firmy utrácejí miliony dolarů na to, aby značení GMO zabránily.
Sdružení Moms for Labeling (Matky za značení) bylo první, kdo obvinil Svaz výrobců potravin z porušování zákona o zveřejňování informací týkajících se financování kampaní. Sdružení tvrdí, že svaz přijímal peníze na kampaň proti značení GMO od potravinářských společností, ale zároveň zatajoval totožnost těchto firem, aby je ochránil před hněvem veřejnosti. Soudce případ zamítl kvůli formalitě.
Státní návladní Bob Ferguson nicméně podal 16. října novou žalobu, která přijata byla. Den poté Svaz výrobců potravin zveřejnil jména 34 společností, které finančně přispěly na kampaň k potlačení návrhu zákona. Mezi těmito jmény (viz níže) figurují výrobci potravin a nápojů známí nejenom ve Spojených státech, ale všude na světě.
„Dle našeho názoru je to jasné porušení zákona. Jde o důležité porušení, zejména s ohledem na velikost a částky v dolarech, o kterých tu hovoříme," uvedl Ferguson na tiskové konferenci v Seattlu.
Kampaň v hodnotě 17 milionů dolarů
Dary firem na kampaň proti značení GMO činily celkem více než 17 milionů dolarů, z toho sedm milionů věnovaly potravinářské společnosti. Deník Seattle Times uvedl, že jde o rekordní sumu vybranou ve státě Washington na potlačení zákonodárné občanské iniciativy.
Mezi společnostmi figurují taková jména, jako Coca-Cola, PepsiCo, Kellogg's, Nestlé USA a další. Mnohé z nich se finančně účastnily na kampani proti návrhu stejného zákona o povinném označování GMO v Kalifornii v roce 2012.
Svaz výrobců potravin chtěl podle svých interních směrnic utajením dárců „ochránit jednotlivé společnosti před útoky za to, že finance poskytly". Svaz v tiskovém prohlášení z října uvedl, že dobrovolné zveřejnění dárců má sloužit k větší transparentnosti a má „ukončit zbytečné rozptylování a spekulace o zdrojích a financovaných částkách", aby se voliči mohli soustředit na samotné hlasování.
Seznam potravinářských firem, které přispěly na kampaň proti značení GMO:
- Pinnacle Foods Group LLC $120,846
- The J. M. Smucker Company $241,091
- Rich Products Corporation $24,049
- General Mills, Inc. $598,819
- PepsiCo, Inc. $1,620,899
- Bunge North America, Inc. $94,993
- Bumble Bee Foods, LLC $36,073
- Bush Brothers & Company A $16,233
- Moody Dunbar, Inc. $1,804
- Dean Foods Company $120,245
- Kellogg Company$ 221,852
- Nestlé USA, Inc. $1,052,743
- ConAgra Foods $285,281
- Bimbo Bakeries USA $94,693
- Welch Foods, Inc. $28,859
- Knouse Foods Cooperative, Inc. $14,429
- Bruce Foods Corporation $3,006
- Abbott Nutrition $127,459
- Campbell Soup Company $265,140
- Del Monte Foods Company $86,576
- Sunny Delight Beverages Company$ 21,043
- Shearer's Foods, Inc. -$ 25,251
- Mondelez Global LLC $144,895
- Land O'Lakes, Inc. $99,803
- The Coca-Cola Company $1,047,332
- The Hillshire Brands Company $97,398
- The Hershey Company $248,305
- Hormel Foods Corporation $52,908
- Clement Pappas & Company, Inc. $21,043
- McCormick & Company, Inc. $102,208
- Ocean Spray Cranberries, Inc. $55,313
- Flowers Foods, Inc. $141,288
- Cargill, Inc. $98,601
- The Clorox Company $12,024
Celkem: $ 7 222 500
Přeložil: Ondřej Horecký
Související články:
Čínští vědci netrpělivě žádají industrializaci GMO
Evropa na genetické křižovatce – budoucnost biotechnologie na starém kontinentě
Genetické modifikace dostaly v Evropě červenou. V ČR stále platí výjimka
Kvalita tradičních italských potravin by mohla být ohrožena krmivem z GMO