Střed České republiky se po osmnácté proměňuje ve festivalové centrum střední Evropy. Jihlava si  obleče tovární háv a budou se zde řešit veledůležité věci a pravdy.

„Horko, hluk, stroje a nepolevující tempo - takový je tovární svět. Horko ve frontě na lístky, hluk na chodbách po filmových projekcích a nepolevující tempo promítacích strojů - takový je svět filmového festivalu,“ přibližuje atmosféru ředitel Marek Hovorka.

Proč se jeden z nejvýraznějších středoevropských festivalů rozhodl zahalit svůj osmnáctý ročník do dýmu továrních komínů?

„Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních 120 let proměnila,“ vysvětluje volbu tématu ředitel festivalu Marek Hovorka.

„V důsledku ekonomické krize i globalizace bylo mnoho fabrik po celém světě zavřeno, zatímco jiné tovární haly se často v jejich těsném sousedství stavějí na zelené louce. Takový pohled o naší současnosti vypoví víc než vnímání světa přes národní hranice," dodává. 

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava se stane velkolepou filmovou oslavou, která se v letošním roce nese v duchu továrních hal. Poprvé v historii festivalu můžete sledovat samostatnou část hlavního filmového programu i virtuálně -v online dokumentární továrně DAFilms.cz od pondělí 20. do úterý 28. 10. bezplatně.

Festival slibuje také setkání se zajímavými zahraničními hosty. Do Jihlavy zavítá držitel Zlatého leoparda z filmového Locarna Albert Serra, legenda jugoslávské černé vlny Želimir Žilnik či hvězda francouzského dokumentu Nicolas Philibert.

Pomyslný vrchol filmového programu bude patřit rozsáhlé retrospektivě otce filipínského dokumentu Kidlata Tahimika, jenž se festivalu osobně zúčastní.

Kdo se do jihlavské filmové továrny nechystá, ten může zažít jedinečné setkání s filmovými továrními halami prostřednictvím DAFilms.cz a pětice snímků festivalové sekce „Továrna v současném dokumentu“!

Industrializací zvrásněnou krajinu starého kontinentu v příběhu o nejisté budoucnosti, který tak přiléhavě sedí na současnou společnost, sleduje rumunský dokumentární snímek THE BED IS BROKEN (Postel je rozbitá). Film, který zazářil na prestižním festivalu IDFA, zprostředkovává fenomén opuštěných továrních hal až na samou dřeň, stejně jako bez obalu obnažuje na první pohled nevinnou dětskou hru uvnitř trosek průmyslové budovy.

20141021-mfdf-b
Postel je rozbitá od R. R. Gorgose. (IDFA)

Také výtvarně laděná esej umělkyně Lee Anne Schmitt CALIFORNIA COMPANY TOWN seznamuje diváky s měsíční krajinou opuštěných továren, tentokráte na západě Spojených států. Nostalgii a ztrátu iluzí, které s sebou přerušení průmyslové výroby přineslo, však balí do působivé estetiky obrazů 16 mm kamery.

Zájem o konkrétní lidské příběhy dominuje dalším dvěma uváděným snímkům THE LAST LIMOUSINE a DOWNEAST. Zatímco rytmus strojů jedné z nejstarších ruských automobilek ukrajuje monotónní pracovní dobu místních zaměstnanců, získává šestice hlavních hrdinů dokumentu THE LAST LIMOUSINE výjimečný úkol, na který průmyslový stroj nestačí - vyrobit poslední tři kusy ikonických sovětských vozů.

Nestojí společnost sama proti sobě? Téma továrny zde uzavírá dokumentárně filosofické pátrání českého režiséra Víta Janečka ZÁVOD KE DNU.

Vezměte si pomyslné ochranné pracovní pomůcky s sebou. Festivalová továrna MFDF Ji.hlava již po osmnácté posílá na filmových pásech mezi diváky originální dokumentární zboží.


Čtěte také:

MFDF: 20vteřinová znělka evokuje otázku zániku filmu