Ilustrační foto. (Art Kleiner, Courtesy of State Library of Louisiana/Attribution 2.0 Generic)

Ilustrační foto. (Art Kleiner, Courtesy of State Library of Louisiana/Attribution 2.0 Generic)

Kdo ovlivňuje informace publikované v médiích? Velmi pravděpodobně jejich majitelé a zaměstnanci, potažmo hlavní inzerenti. Vždy platí pořekadlo: „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.“ Samozřejmě není to absolutní. Otázkou však je, zda je možné „jíst chleba čtenářů“ a být zodpovědný právě jim – to je budoucnost nezávislých médií.

Pokud bude hlavní zisk médií směřován na čtenáře a diváky, potom o jejich přežití rozhodne prodej výtisků a sledovanost pořadů. V tom případě nebudou moci velcí inzerenti a movití majitelé ovlivňovat informace prezentované médii, ale budou je ovlivňovat čtenáři, kteří si je budou kupovat a buďto sledovat, nebo nebudou.

Každý jednotlivec často přemýšlí nad tím, jak může sám něco zmoci proti systému a jak může přestavět vystavěné koleje a velké firmy. Ve skutečnosti každý den můžeme měnit svět k obrazu svému. Který deník nakupujeme, jaký televizní program sledujeme, jaké internetové stránky a zpravodajství navštěvujeme, tak právě ty svojí činností podporujeme.

Internetové stránky vydělávají na počtu zobrazení stránek a návštěv. Televizní stanice vydělávají na sledovanosti. Deníky a žurnály vydělávají na čtenosti. Všechna média jsou přímo závislá na lidech, kteří je sledují. Pokud je nikdo nebude sledovat a nakupovat, potom se dostanou do finanční krize a postupně zaniknou. Je to tedy sám čtenář a divák, kdo si vychovává a kdo udržuje při životě konkrétní média.

Chcete si stěžovat na bujení bulvárního tisku? Vždyť bují jen proto, že ho lidé masově čtou. Bez čtenářů by přece nutně musel zaniknout. Jste znechuceni z množství pornografie v novinových stáncích, prodejnách DVD nosičů a specializovaných obchodech? Kdo ale umožňuje pornografii existovat a prosperovat? Jsou to právě její diváci a čtenáři. Tedy společnost. Jednotlivci. Ti, kteří je podporují svými penězi.

Společnost si ve skutečnosti financuje jak svoji vládu, tak svoje média a firmy, které působí na trhu. Obchodní řetězce, telefonní společnosti, kabelové televize, nákupní centra a další. Bez zákazníků jsou vlastně všichni odsouzeni k zániku. Na koho si tedy chcete stěžovat? Jsme to přece my, kdo formuje naše okolí, kdo podporuje a financuje všechny tyto věci.

Skutečná moc je v masách lidí a v jejich rozhodnutích. Je na nich, pro co se rozhodnou. Podle toho potom bude také společnost vypadat. Budoucnost nezávislých médií je tedy v rukou lidí, kteří je budou platit. Není nijak nereálné, aby skupiny několika tisíc lidí financovaly nákupem nebo předplatným nezávislá média. Ve skutečnosti se tento přístup dnes ukazuje jako jediný schůdný pro dosažení nezávislosti redakcí na těch, kdo je financují.

Samozřejmě závislost bude existovat stále – redakce budou závislé na čtenářích, to oni si budou diktovat, co chtějí číst. Pokud je bude zajímat nezávislé zpravodajství, potom pokvete nezávislé zpravodajství. Pokud je bude zajímat bulvár, potom pokvete bulvár. Pokud je bude zajímat pornografie, potom pokvete pornografie.

O čem to tedy celé je? O tom, že dostaneme vždy právě to, co chceme. Větší změny samozřejmě nenastanou ihned, ale naše volby vždy rozhodují o tom kam potečou naše finance, koho podpoříme a do čeho investujeme svůj čas.