Herečky Natasha Lyonne a Laura Prepon se zúčastnily speciální projekce společnosti Netflix s názvem „Oranžová je nová černá" dne 17. června 2013, v Santa Monice, Kalifornii. (Jesse Grant / Getty Images pro Netflix)
Dle nedávných obchodních zpráv se streamovací gigant Netflix chystá vstoupit na video-mediální trh pevninské Číny.

Pokud se této společnosti podaří do Číny expandovat, otevře se jí jeden z největších on-line video-mediálních trhů na světě.

Současně s oznámením této novinky se objevily otázky ohledně potenciální autocenzury, která je v případě Číny u hollywoodských filmových studií evidentní.

Streamovací služba Netflix je již v současnosti v Číně populární, avšak uživatelé musí pro její sledování přistupovat přes různé proxy servery a využívat dalších technologií, které umožňují obejít Velký čínský firewall. Například americké politické drama „House of Cards“ nelze v Číně sledovat legálně, nýbrž pouze přes online video platformu Soho.

Čínský režim klade přísný důraz na hlídání zahraničního obsahu, který je v zemi promítán. Jejich množství je omezeno na 34 snímků ročně.

S odkazem na nejmenované zdroje informoval americký server Bloomberg.com o jednání mezi Netflixem a Wasu Media Holdings Co., jedné z prvních společností v Číně, jež obdržely licenci na internetovou televizi.

Společnost Wasu je podporována zakladatelem serveru Alibaba Jackem Ma a provozuje své služby v oblasti města Chang-čou.

Čínský trh a cenzura

Získání pomyslné vstupenky na čínský trh by byl pro Netflix jistě přínosem, který by se okamžitě projevil na růstu cen akcií.

Čína má oproti Spojeným státům více než dvojnásobné množství odběratelů širokopásmového internetového připojení. Během let 2013 až 2014 vzrostl dle výzkumu šanghajské konzultantské firmy tamější online video-mediální trh o 75 procent. Jeho hodnota se v současnosti odhaduje na 9 miliard dolarů a kolem roku 2018 má potenciálně dosáhnout hodnoty 14,7 miliard amerických dolarů.

Pro zahraniční producenty se beze zbytku jedná o jeden z nejlukrativnějších trhů. O tom ví své i Hollywood, který kvůli tomu na některé snímky aplikoval autocenzuru.

Webový portál The Economist minulý rok informoval o krocích, jež učinili američtí filmaři ve snaze promítat své snímky v Číně a spřátelit si tamější režim. Řada snímků nyní oproti minulosti, kdy byla Čína zachycována jako země ničemů, obsahuje scény, které ji líčí jako vlídný a přátelský stát.

James Frazier, jeden z novinářů The Washington Times, oznámil, že důvodem této změny je růst čínského trhu. Tento aspekt má tedy v současnosti vliv na americkou filmovou produkci.

Snímek „Red Dawn“, který je remakem z roku 1984 o čínsko-ruské invazi do Ameriky, byl po zásahu studia, které nechtělo Čínu v takovém světle zobrazit, přepracován. Čínsko-ruskou invazi nahradila invaze severokorejská.

Dalším podobným krokem je tah studia Paramount Pictures, které v naději na získání schválení kino-distribuce v Číně pozměnilo scénář u filmu „Světová válka Z“ tak, aby neodkazoval na Čínu jako na původce viru, z něhož vznikají zombie.

Některé z ostatních snímků nadále představují režim v negativním světle, a tak přišly o možnost v Číně promítat. Příkladem takového snímku je film o Batmanovi „The Dark Knight“.

Některá studia mohou obejít systém kvót díky koprodukci s čínskými partnery a budováním vztahů s čínskými filmovými studii.

Navíc se zdá, že tento trend se dle kasovních čísel značně uchytil. Snímek „Furious 7“ měl během premiérového víkendu větší tržbu než na domácím trhu a stejný případ platí pro snímek „Avengers: Age of Ultron“, který utržil dokonce 33,9 milionů dolarů – tedy více než jakýkoli film kdekoliv na světě.

Nicméně stejný koncept nelze uplatnit na internetové společností, které fungují na trošku odlišném principu.

Netflix v Číně

Pokud se společnosti Netflix podaří vstoupit na čínský trh, půjde vůbec o první velkou internetovou společnost, jenž takto učinila. YouTube, Facebook, Twitter zůstávají blokovány a Google opustil zemi v roce 2010 kvůli cenzuře a hackingu. 

20150528-netflix2
Plakát dokumentárního filmu „Death by China“, jenž je v současnosti dostupný v nabídce filmů společnosti Netflix. Nicméně je pouze otázkou času, než ho budou čínští cenzoři v Číně blokovat. (DeathByChina.com)
Jedna ze současných výhod, kterou Netflix disponuje, je, že uvolňuje celé série seriálů najednou. Tato skutečnost dává čínským cenzorům příležitost před-schválit seriál v celém jeho rozsahu.

Zdá se, že tato streamovací služba půjde ve šlépějích filmových studií a již ve fázi psaní scénářů se ujistí, že jakýkoli problematický obsah bude odstraněn.

O vstupu této společnosti na čínský trh se hovořilo už nějakou dobu, avšak až do nedávné doby nešlo o nic pravděpodobného.

Ted Sarandos, obsahový šéf Netflixu, prohlásil během březnové tiskové konference v Šanghaji, že společnost se snaží získat přístup na čínský trh bez pomoci čínského partnera.

Toto prohlášení je nicméně nepravděpodobné. Čínský režim nutí velké společnosti, jež žádají o vstup na čínský trh, aby vytvořily s čínskými partnery společný podnik a podělily se o své know-how.

Sarados později dodal, že jeho prohlášení bylo v Šanghaji špatně interpretováno. Deník Los Angeles Times informoval, že Sarados během jiné konference v New Yorku mluvil o tom, že společnost v současnosti probírá různé možnosti a scénáře včetně výše zmiňovaného partnerství.

Dle Saradosových slov čínský trh nepředstavuje kritický milník v celkové firemní strategii.

„Nebýt v Číně pro nás nepředstavuje přílišné marginální náklady. Není to naléhavé a je to jen záležitost toho, že chceme být globálnějšími,“ prohlásil Sarandos.

Dané prohlášení je nicméně trošku v rozporu s tím, o čem se diskutovalo během páteční konference ve francouzském Cannes. Zdejší debata více korespondovala se zprávou, o níž informoval americký server Bloomberg.com.

„Čína je příliš velká. Nikde ve světě nemáme provozní partnery, takže tento krok spolupráce by pro nás byl novinkou.“

Během francouzské konference Sarados debatoval o výzvách čínského trhu a změnách, které by firma pravděpodobně musela uskutečnit.

„Nikdy jsme nezískali žádnou společnost ani nespolupracovali s žádným streamovacím partnerem, ale pokud je toto podmínkou našeho podnikání v Číně, určitě něco vymyslíme,“ dodal.

Jako pomyslný uvítací film fanouškům z Číny umístil Netflix na své webové stránky sequel k filmu Crouching Tiger, Hidden Dragon“ s názvem „Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend.“

Za účelem natáčení zmíněného snímku se Netflix spojil se společností IMAX Corporation, jenž je v podnikání v Číně úspěšná.

Zatímco eventuální forma podnikání Netflixu v Číně se teprve formuje, je jisté, že společnost bude čelit stejným obsahovým omezením, aplikovaným na všechny čínské filmové a televizní producenty zahrnujíce přísnou cenzuru.

S pohledu růstu firmy společnost doufá, že k roku 2017 expanduje do 200 různých zemí.

Dle zpravodajského média Bloomberg hledá Netflix licencovaného partnera v oblasti telefonů, set-top boxů a počítačů. Deník Wall Street Journal uvedl, že jedním z potenciálních partnerů by mohla být společnost BestTV. Jednání jsou prozatím v počáteční fázi.

V souvislosti s expanzí Netflixu do Číny se vyšplhaly akcie společnosti z 586 dolarů na 615 dolarů za kus. Toto je poprvé co hodnota jedné akcie této společnosti překročila hranici 600 dolarů.


Přeložil: Petr Matějček small United States