Když Midlerova kniha vyšla ve Spojených státech v roce 2009 poprvé, bylo to v době skandálů s čínských zbožím a lidé se ptali: Jak to, že k těmto skandálům dochází? Odkud se ty šmejdy berou? Jak vznikají? Za jakých podmínek se vyrábí?
Dovozci a podnikatelé obchodující s Čínou o nečistých praktikách vědí své, přesto mlčí, ať už z obavy, aby se neshodili, či aby neublížili svým obchodním zájmům.
Sám Midler poznamenává, že když poprvé do Číny odjel, byl tak jako mnoho Zápaďanů před ním a po něm optimistou. Postupně však vystřízlivěl a nakonec se rozhodl napsat o svých zkušenostech knihu, čímž nám prokázal ohromnou službu
O čem kniha MADE IN ČÍNA je
Podtitul „Pohled do zákulisí čínské výroby“ napoví mnohé. Midler pracuje jako zprostředkovatel mezi čínskými výrobci a zahraničními podnikateli, kteří si nechávají zboží v Číně vyrábět. Jeho pracovní pozice a zkušenosti mu dávají jedinečný náhled do komplikovaného světa čínské průmyslové výroby, kde jsou prolhanost a nečestnost na denním pořádku.
Kniha je psána na dvou úrovních. Na jedné úrovni je, jak poznamenává profesor Waldron (autor předmluvy), kniha o peripetiích ze světa velkovýroby a obchodu, na té druhé vypráví o čínské společnosti jako takové. Obě tyto roviny se navzájem doplňují a proplétají, aby vytvořily jeden velmi poutavý celek.
„Odteď už se nebudete na žádný výrobek ,Made in Chinaʻ dívat bez toho, aniž byste si vzpomněli na toto mistrovské dílo.“– GORDON CHANG, autor The Coming Collapse of China (Nastávající kolaps Číny)
Prostřednictvím často zábavných, leč pravdivých, historek ze své branže nám Midler sděluje, jak to vlastně v čínské výrobě chodí, jaké triky a podvody čínští výrobci používají, aby velkoodběratele natáhli, ošidili, využili. Také boří mýty o tom, že podnikat v Číně je jednoduché, bezproblémové a pro firmu nezbytné.
Čtenář také objeví, jak je možné, že jsou mnohé výrobky z Číny tak levné, nekvalitní a závadné nebo jak je to s všudypřítomným kopírováním.
Jako člověk s hlubokým dlouholetým zájmem o Čínu oceňuji zejména úseky knihy, kde Midler zabrousí do společensko-kulturních otázek této pro nás Evropany enigmatické země. Jeho postřehy, závěry a vysvětlení některých jevů, modelů chování a soudobé čínské mentality jsou neocenitelné a umožní vám pochopit nejen, jak funguje čínská průmyslová výroba, ale také společnost a politika. Bez nich by byla Made in Čína jen sérií obchodnických příběhů a ztratila by svou přitažlivost.
Pro koho je kniha MADE IN ČÍNA určena
Zaprvé pro všechny, kdo s Čínou přicházejí do kontaktu obchodně – majitelé firem, kontroloři kvality, dovozci, zprostředkovatelé. Pro ty všechny jde o povinnou četbu.
Zadruhé pro všechny, kdo s Čínou a Číňany přicházejí do styku ve všech jiných ohledech, a do této kategorie patří i naši politici, protože vzorce chování, jaké nalezneme u Číňanů ve výrobním průmyslu, jsou si podobné jako vystupování čínských vládních špiček.
Na každé obří fiasko s kvalitou – takové, co se dostane do novin – připadají pravděpodobně stovky malých katastrof, jimž se nikdy žádné publicity nedostane. – ukázka z knihy
Zatřetí ti, kdo se zajímají o čínskou kulturu, způsob uvažování tamních lidí a o to, jaká že to vlastně čínská společnost dnes je.
No a nakonec pro nás všechny – spotřebitele, kteří denně přicházíme s výrobky Made in China do kontaktu.
Proč je kniha přínosná
Se stále větší mírou interakce s Čínou jsou informace v knize opravdu relevantní. Vysvětluje, jak vznikají všechny ty šmejdy z Číny, které se k nám dostávají, proč se kvalita výrobků postupně zhoršuje a jaké lsti mají čínští výrobci v rukávě.
Padělání je v Číně tak běžné, že normální lidé se musejí naučit, jak falzifikáty poznat. V továrně je tato schopnost ještě důležitější. I podnikatelé, kteří sami zboží nefalšují, musejí umět poznat padělek pro případ, že se k nim dostane od konkurence nebo dodavatele. – ukázka z knihy
Důležité je, že ukazuje Čínu a Číňany takové, jací jsou v reálu – bez nekritického přikrášlování ani ostouzení, a skrze svět obchodu objasňuje, jak Číňané uvažují, proč tak uvažují a co z toho vyplývá pro nás.
Kniha přesto není moralizováním nebo nudným akademickým textem, ostatně je napsána jednoduchým jazykem srozumitelným všem. Jde zejména o kvalitní a poutavé čtení, u něhož se také pobavíte.
Přesto nás nutí k zamyšlení. Z knihy na nás prosakuje smutná pravda, že čínské podnikatelské prostředí, ne-li celá společnost, je v zásadě založeno na předstírání, mamonu a lži. Poctivost je k smíchu, podvádět se musí a bez ostrých loktů se člověk nikam nedostane – to jsou hesla dnešní doby.
O překladu
Midler knihu napsal jako reakci na skandály s kvalitou (melamin v mléce, jedovaté hračky, jedovatý sádrokarton...), aby běžným lidem objasnil, jak k takovýmto porušením základní bezpečnosti dochází. Stejně tak i já jsem knihu také přeložil hlavně pro obyčejné lidi – spotřebitele.
Naši dovozci a podnikatelé, kteří v Číně působí, jsou si vědomi mnohého z toho, o čem kniha MADE IN ČÍNA hovoří. Tyto zkušenosti občas sdílí s kolegy nebo přáteli, ale k veřejnosti se nikdy nedostanou. Já jsem přesvědčen, že by o tom lidé vědět měli a to v co největší míře, a proto jsem knihu přeložil do češtiny.
Když jsem si s Midlerem nedávno přes email dopisoval, potvrdil mi, že se situace nijak nezlepšila a věci jsou pořád při starém, tak, jak o nich psal už v roce 2009.
Fakta o knize:
Nakladatel: Práh
Vychází: červen 2015
Stran: cca 272
ISBN: 978-80-7252-577-5
Ocenění: Kniha roku časopisu The Economist (r. 2009), plus další 3 ocenění z obchodní oblasti (více...)
Recenze
„Kniha se čte jedním dechem. Není konformní, nepodlézá, ale konstatuje viděné a prožité. Přesto jde proti proudu – valná většina ostatních autorů totiž podlehla autocenzuře, nám tak dobře známé z doby socializmu.“ – KVIDO ŠTĚPÁNEK, podnikatel, majitel Isolit-Bravo
„Made in Čína popisuje každodenní těžkosti, kterým dovozci musí čelit a konfrontuje, z evropského pohledu idylickou, konfuciánskou morálku s drsnou realitou každodenního businessu. Každý, kdo chce v Číně obchodovat, by si měl tuto knihu přečíst dříve, než usedne k prvnímu jednání s čínskými partnery nebo navštíví první čínskou továrnu.“ – PETR KRÁL, vedoucí Katedry mezinárodního obchodu, VŠE Praha
„Made in Čína není pouze o pokulhávající výrobní kvalitě v Číně. Jedním ze širších témat jsou lidé, kteří nesplní to, co slíbili. Toto je kniha o čínském matení a úskocích, kniha o hře, strategii a taktice.“ – z předmluvy od ARTHURA WALDRONA, profesora mezinárodních vztahů na Pennsylvánské univerzitě
„Made in Čína je zasvěcené a často velmi zábavné vyprávění o tom, jak čínští výrobci bez ohledu na všechno a všechny proměnili svou zemi na největšího vývozce světa. Midler ukazuje, že pochopení čínských obchodních strategií a taktik by mohlo prospět nejen americkým podnikatelům, ale také našim politickým lídrům. Jeho kniha je pro nás všechny dokonalým průvodcem.“ – ELIZABETH ECONOMY, ředitelka Oddělení pro Asii, Rada pro zahraniční vztahy
„Jen málokterá kniha o Číně a její ekonomice je tak poučná jako tahle. Je to skvělé dílo pro každého, kdo chce pochopit, jak skutečně funguje vývozní průmysl v Číně a vlastně jak funguje celá Čína.“ – JASPER BECKER, autor knihy Čína na přelomu století
„Odteď už se nebudete na žádný výrobek ,Made in Chinaʻ dívat bez toho, aniž byste si vzpomněli na toto mistrovské dílo.“ – GORDON CHANG, autor The Coming Collapse of China (Nastávající kolaps Číny)