Tomáš Kympl, skladatel, hudebník a dirigent. (web. T. Kympla)
Tomáš Kympl, skladatel, hudebník a dirigent. (web. T. Kympla)
Tomáš Kympl jako jediný český hudební skladatel zvítězil podruhé v řadě pro rok 2016 v kategorii Instrumental se svou skladbou New York v prestižní mezinárodní soutěži The UK Songwriting Contest ve Velké Británii. V roce 2015 zvítězil skladatel se svou skladbou Ave Maria v kategorii Open. Britská soutěž má patnáctiletou historii.

Hudebnímu skladateli jsme po jeho úspěchu položili několik otázek:

Pročetla jsem si úvod na vašich stránkách. Náležíte zřejmě k tzv. Husákovým dětem. Ráda bych se vás zeptala, jaké jste měl dětství? Bavila vás hudba od útlého věku?

Dětství jsem měl výrazně ovlivněné hudbou. Táta byl členem orchestru ND, vyučoval na hudebních školách, hrál s různými orchestry atd. Starší bratr se od malička učil na piano a bubny. Hudbu jsem tedy slyšel a vnímal odmala. V pěti letech jsem se začal učit na piano a později na další hudební nástroje. Zpočátku mě bavila více populární hudba, ale s věkem jsem se začal zajímat také o hudbu jazzovou a tzv. vážnou. Jinak mé dětství bylo stejné jako u většiny dětí. Jak říkali rodiče, nejradši jsem „bzíkal“ venku :-) 

Jaká dráha předcházela studiu na konzervatoři u profesorů Michajlova nebo Kocába?

Protože se rodiče snažili, abych se v hudební oblasti vzdělával nejen na školách, chodil jsem také na soukromé hodiny různých oborů. Jako většina dětí jsem začínal na LŠU.

První učitel, který výrazně ovlivnil můj vztah k hudbě, byl Jan Hanzlík - profesor Konzervatoře Jaroslava Ježka a rodinný přítel. Měl jsem vůbec veliké štěstí na učitele a profesory, se kterými jsem se v průběhu studií měl možnost setkat. Prvním učitelem skladby, u kterého jsem studoval, byl Harry Macourek. Dále pak Antonín Bílý, Milan Dvořák, později také prof. Václav Riedelbauch - HAMU. Také jsem navštěvoval hodiny dirigování u prof. Přemysla Charváta atd... Protože jsem v mezičase jako každý prožíval období dospívání a puberty, docházelo i k vývoji mého vztahu k těmto předmětům, a tak následné studium u profesorů A. Michajlova a M. Kocába jsem si již vyloženě užíval.

Kde vás nejvíce líbá múza inspirace, při jakých příležitostech, na jakých místech?

Inspirace je vlastně všude kolem nás. Nejraději skládám doma u piana. Je ale pravdou, že složitost a neuchopitelnost hudby jako takové je opravdu velká a říká si o experimentování a hledání.

Stává se mi, že ve snu slyším naprosto úžasné skladby. Po probuzení se je snažím zachytit do not. Někdy se mi také podaří uvědomit si ve snu, že se jedná o sen, a zorientuji se v něm. Poté se snažím vědomě v jeho průběhu zapamatovat si melodický a harmonický průběh a třeba si zapamatovat i notový záznam, který ve snu vidím. Vyprovokuji si probuzení a jdu hledat k pianu. Tady mám i nějaké dílčí úspěchy. Chtělo by to záznamník snů, nevíte o nějakém výrobci? :-) Takže nakonec se nejčastěji vracím ke klasickým a osvědčeným postupům - piano a notový zápis. Mimochodem, sny jako takové, vědomí a nevědomí, jsou velmi významnou a málo probádanou součástí našich životů a určitě by stálo za to se jí více zabývat, jako například C. G. Jung a další...

Byl někdo z historických skladatelů vaším vzorem?

Skladatelů, jejichž tvorbu obdivuji, je dlouhá řada. Ať už jsou to autoři, jako J. S. Bach, W. A. Mozart, L. van Beethoven nebo P. I. Čajkovskij, S. Rachmaninov, E. Grieg, A. Dvořák, B. Smetana, L. Janáček, G. Donizetti, G. Verdi, R. Wagner, G. Puccini, tak i G. Mahler, I. F. Stravinskij, P. Hindemith, M. Ravel. Ta řada by mohla pokračovat ještě dlouho. Nejde zmínit pouze jednoho, ani dva ani tři... Všichni tito a další velikáni jsou pro mě nekonečným zdrojem inspirace a poznání.

Nejdůležitějším momentem v mém životě je rodina a možnost prožívat, dávat a dostávat lásku.

Jak jste se přihlásil do britské hudební soutěže, byl to nápad vašich manažerů? Kdo vás doporučil?

Jelikož často cestuji a mám přátele mezi hudebníky v USA a Anglii, vyměňujeme si zkušenosti, názory a nápady. A tak mi v roce 2015 můj kamarád v Londýně řekl o prestižní mezinárodní skladatelské soutěži UKSC, do které jsem se následně přihlásil a úspěšně se jí zúčastnil.

Jakých soutěží jste se zúčastnil v ČR?

Žádných jiných soutěží jsem se před UKSC nezúčastnil, ani v ČR, ani jinde ve světě.

Jak se vám daří mimo hudební pole, ve vašem osobním životě?

Nejdůležitějším momentem v mém životě je rodina a možnost prožívat, dávat a dostávat lásku.

Zní to jako fráze z romantického filmu, i přesto si myslím, že skrze tento dar, lze alespoň částečně měřit míru štěstí, ve které se člověk nachází. Z tohoto pohledu se mi také mimo hudební pole daří.


Děkujeme za rozhovor.


Čtěte také: Tomáš Kympl podruhé získal první místo v hudební soutěži The UK Songwriting Contest


Tomáš Kympl je autorem mnoha písní pro P. Dvorského, M. Kocába, J. Korna, L. Křížka, B. Matuše, L. Boldiho, P. Koláře, H. Jareše, H. Vondráčkovou, H. Zagorovou a mnoho dalších. Jeho skladby se objevují na více než 150 titulech. V současné době se směr jeho hudebního zájmu soustřeďuje více do oblasti televizní, divadelní a filmové tvorby.