Pestré barvy masek v průvodu procházejícím vesnicí kontrastují s mdlými tóny přírody, která ještě není docela připravena k probuzení, a vesnicemi se linou zvuky hudby a vyzpěvování:
„Zhusta, chlapci zhusta, konec masopusta, ej masopust sa krátí, už sa nám nevrátí.“
U každého domu se „fašančáré“ zastaví a dostanou výslužku v podobě slaniny, peněz a občerstvení. Pravá slovácká pohostinnost se plně projevuje a i vy, jako „cizinec“, budete vybízeni, abyste zkusili domácí slivovici, koblihy a další pochoutky.
Letos připadl masopust až na začátek března. Jde totiž o termín pohyblivý, odvislý od Velikonoc. Tradičně se masopustní průvod konal v úterý před Popeleční středou, ale dnes se koná již v sobotu. Fašanky vlastně znamenají konec hodování, veselí a popíjení. Dříve se lidé postili až do Velikonoc od alkoholu, masa a zábavy.
Při masopustní obchůzce se v některých obcích dodnes tančí před každým domem tzv. šablový tanec. Ten má různé obměny. Například v Komni ho tančí „skakúni“. Jsou to čtyři mladí kluci, kteří mají specifické uniformy, nalíčení a před každým domem tančí „šablový tanec“, který se liší od ostatních mečových tanců v okolí.
V nedaleké Bystřici pod Lopeníkem jsou to zase „bobkovníci“, kteří tančí mečové tance. Používají se meče dřevěné, tanec je propracovanější a v průvodu nejsou žádné masky, pouze bobkovníci, kteří mají kolem těla obvázány dva šátky.
Mečové tance v Komni a Bystřici p. Lopeníkem
Bystřické muzeum si pro veřejnost připravilo bohatý stůl fašankových dobrot, od zabíjačkových specialit přes sladkosti až po „kyselicu“, polévku z kysaného zelí.
Pokud se vám náš článek líbil, podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.