
Představení je jedním z hlavních bodů programu letošního festivalového cyklu Musica Florea – Bohemia 2019. Unikátní součástí projektu je scéna tvořená převozným barokním divadlem Florea Theatrum, na němž Musica Florea provozuje přestavení již od roku 2014. Hudební, režijní i taneční nastudování vychází z pravidel poučené interpretace a je určeno jak hudebníkům pro inspiraci, tak široké veřejnosti.
Opera Praga nascente da Libussa e Primislao zazněla v Praze poprvé v roce 1734, kdy ji v tehdejším Sporckově divadle uvedl impresário a také autor libreta Antonio Denzi. Jeho divadlo stálo v té době na prahu bankrotu a český námět měl od místního publika získat kýžené finance. Libreto zahrnuje postavy z mytologie (Libuše, Přemysl, Vlasta, Šárka, Ctirad) a dvě komické figury (zdánlivě hluchoněmého pážete-špiona Lesbína a Přemyslovu služku Dievíru). Vedle známých námětů, jako je stavba Prahy, Libušina věštba, vyslání koně za Přemyslem nebo dívčí válka samozřejmě nechybí zápletky, intriky a další prvky barokního hudebního dramatu.
Česká kněžna Libuše inspirovala Vivaldiho ke složení barokní opery
Antonio Vivaldi není originálním autorem hudby k této opeře. Na rozdíl od Denziho libreta (nachází se v knihovně Národního muzea) se totiž hudba nedochovala. Víme ale, že Praga nascente bylo tehdy zcela obvyklé pasticcio, tedy opera vytvořená z již existujících árií různých skladatelů, včetně právě Antonia Vivaldiho, jehož hudbu Denzi běžně využíval a byl s ním v kontaktu. Denzi a Vivaldi se poznali v roce 1716 v benátském divadle San Moisé a poté, co Denzi přesídlil do Prahy, stal se Vivaldi jeho dodavatelem hudby. V Praze tak zněly celé Vivaldiho opery (dokonce i v premiéře, např. Argippo, Doriclea nebo Alvilda regina de Goti), ale i jejich části zakomponované právě do pasticcií.
Novodobou hudební rekonstrukci tohoto díla na čistě Vivaldiho hudbu vytvořil nyní Eduardo García Salas po rozsáhlém výzkumu Vivaldiho árií a konzultacích s předními odborníky. V představení se objeví i baletní prvek, a to tanec Českých Amazonek v choreografii Andrey Miltnerové, která je současně režisérkou inscenace. Hudbu se svým orchestrem nastudoval Marek Štryncl, dirigent a umělecký šéf orchestru Musica Florea.
Praga nascente da Libussa e Primislao
Opera o třech dějstvích na hudbu Antonia Vivaldiho
Libreto Antonio Denzi (1734)
Florea Theatrum
Letní scéna HAMU, Malostranské náměstí 13, Praha 1
19. 7. 2019 ve 21:00 hod
Vstupné: 500/250 Kč (plné/snížené)
Sólisté:
Libussa – Sylva Čmugrová
Primislao – Michaela Šrůmová
Vlasta – Marta Infante
Stirado – Hasan El Dunia
Clodomiro – Manuel Gómez Ruiz
Gustavo, Dievira – Lucia Knoteková
Sarca – Eva Bennet
Lesbino – Filip Dámec
Sbor:
Jan Petráček, Jan Hartinger, Lukáš Jindra, Jaroslav Beneš
Tanečníci:
Romana Konrádová, Lenka Breeding
orchestr Musica Florea
Kostýmy: Chris Vinz
Líčení: Karel Langer
Osvětlení: Mojmír Ledvinka
Scénografie: Václav Krajc
Osvětlení: Mojmír Ledvinka
Režie: Andrea Miltnerová
Asistent režie: Eduardo García Salas
Příprava hudebních materiálů: Eduardo García Salas, Marek Štryncl
Dirigent, hudební nastudování: Marek Štryncl
* Mezzosopranistka Marta Infante se projektu účastní za podpory agentury Acción Cultural Española (AC/E) prostřednictvím mezinárodního programu Programme for the Internationalisation of Spanish Culture (PICE) v rámci grantů Mobility.
Zdroj: TZ Musica Florea, Lucie Kocourková