Nejnovější reklamní nástroj společnosti Google vyvolal mezi konkurenty pořádný rozruch.

Nedávno zprovozněná funkce „remarketing“ či „retargeting“ totiž funguje jako sledovací zařízení, které dokáže monitorovat každého, kdo se připojí na stránky, jež tuto funkci využívají, a dokáže rozlišit, kteří z uživatelů spontánně nakupují online.
Zjednodušeně řečeno, tato technologie umožňuje sledovat zvyky uživatelů internetu - tzv. „information mining“ – shromažďování cenných údajů o preferencích a názorech spotřebitelů.
Google však není jediný, kdo tuto metodu používá. Nejnovější funkce Google se zaměřuje na uživatele, kteří se v rámci Googlu dostanou do kontaktu s placenou reklamou. Reklamní sítě jako např. Microsoft Corp.'s Media Network nebo Adconion používají podobné data-miningové techniky již řadu let, aby umožnily svým klientům udržet určitý kontakt s jedinci, kteří zareagují na jejich internetové reklamy.
Předpokládá se, že uživatelé, kteří jsou na webu neustále vystavováni nějaké reklamní kampani, na ni nakonec kliknou. To v zásadě platí pro všechny klasické marketingové nástroje - ať už jde o tradiční formy prezentace, jakými jsou billboardy, televize nebo novinový tisk. Dnešní reklamní strategie už však, jak se zdá, zasahují více do soukromí.
Google tvrdí, že coby nejnavštěvovanější světový vyhledavač jej celosvětově využívá více než 80 procent internetových uživatelů. Převážná část jeho reklamního úspěchu stojí na tom, že reklamy, které poskytuje, musejí být zapojené do jeho Google Ad Network.
„Je to jak na divokém západě – technologie, kterou behaviorální reklama používá, je očividně na míle vzdálená našim možnostem její regulace,“ řekl v rozhovoru pro San Jose Mercury News Conrad MacKerron ze sanfrancisské As You Sow Foundation, která oroduje za společenskou odpovědnost firem. Nadace se rozhodne prostřednictvím akcionářů Googleu navrhnout, aby v rámci behaviorální reklamy zajistil důkladnější bezpečnostní pravidla pro ochranu soukromých dat.
Online společnosti navíc řeší ještě druhý problém - jak je to s vlastnictvím dat a údajů, které Google nashromáždil. Ostatní internetové vyhledavače totiž vyvíjejí podobné modely jako Google. Společnost Yahoo!, založená v Sunnyvale v Kalifornii, zatím dolaďuje testovací verzi své technologie pro real-timové zobrazování reklam v závislosti na vkusu uživatele. Nazývá se Right Media a k vyhledávacímu klíči zadanému uživatelem dokáže do 50 milisekund na webu zobrazit tematicky související reklamu.
Přestože svou novou technologii Google exkluzivně využívá pouze ve Spojených státech a v Evropě, například z Austrálie už zaznívají hlasy tamních největších mediálních společností na internetu, že v případě zavedení novinky i na australský trh budou Google Ad na svých webech blokovat. Společnosti jako Rupert Murdoch News Limited, Fairfax Media, Yahoo7! a Nine budou blokovat sledovací nástroje Googleu – jinak známé jako „cookies“ – tím, že jim znemožní sledovat internetové uživatele a jejich chování.
Zajímavé je, že loňský výzkum Kalifornské univerzity (Berkeley's Center for Law & Technology) odhalil fakt, že 66 procent dospělých Američanů nepreferuje online reklamu „šitou na míru“. Velká část dotázaných byla proti této metodice právě kvůli novým monitorovacím technikám.